مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بااشاره به 100پروژه پژوهشی برای مقابله باپسماندها ،بر تعریف بسته‌های زیست محیطی و مدیریت پسماند در هر پروژه توسعه‌ای صنعت نفت تاکید کرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، احمد قلعه‌بانی صبح امروز (سه‌شنبه 12 دی) در نخستین کنفرانس نقش پژوهش و فناوری‌های نوین در مدیریت پسماند بخش بالادست صنعت نفت گفت: از آنجا که ماهیت کار صنعت نفت چه در اکتشاف و حفاری و چه در بهره‌برداری و راه‌اندازی، آلودگی به همراه دارد باید برنامه‌های بلند مدت و جامعی برای مقابله با پسماندها پیاده‌سازی کنیم.

وی با بیان این که ایجاد توسعه پایدار در یک کشور سه رکن اساسی برنامه‌ریزی، تامین منابع مالی و حفظ محیط زیست را شامل می‌شود، تاکید کرد که با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست در این حوزه می‌توان به نحو مطلوب، پسماندهای صنعت نفت را مدیریت کرد.

قلعه‌بانی حفاری را یکی از بخش‌های آلاینده صنعت نفت که پسماندهای بسیار تولید می‌کند، دانست و افزود: نزدیک به 600 هزار تن پسماند از فعالیت‌های صنعت حفاری ایجاد می‌شود که پیش‌بینی شده است این رقم باتوجه به برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت در بخش حفاری افزایش یابد.

معاون وزیر نفت یکی دیگر از دلایل تولید پسماند در صنعت نفت را بالا رفتن عمر مخازن اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون نزدیک به 4 میلیون بشکه نفت در کشور تولید و در کنار این، 10 درصد آب آلوده نیز وارد محیط می‌شود.

وی به برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران برای مقابله و جمع‌آوری پسماندها اشاره و اعلام کرد: افزون بر 100 پروژه پژوهشی در این حوزه تعریف شده است که رقمی نزدیک به 6 میلیارد تومان را در برمی‌گیرد.

قلعه‌بانی همچنین با اشاره به طرح جمع‌آوری لکه‌های نفتی در پروژه جزیره سبز سیری گفت: این پروژه یکی از موفق‌ترین پروژه‌های صنعت نفت در حوزه مدیریت پسماند بوده است.

سمینار نقش پژوهش و فناوری در مدیریت پسماند بخش بالادستی صنعت نفت، روزهای سه شنبه و چهارشنبه(12 و 13 دی) برگزار می شود.

این سمینار در چند محور با عناوین پسماندهای عملیات حفاری، آب های آلوده ناشی از فعالیت های تولید نفت و گاز، لجن های نفتی در مخازن، دفن مناسب لجن های نفتی، پاک سازی خاک های آلوده به نفت و لجن های نفتی، مدیریت پسماندهای خطرناک و مدیریت پسماند برگزار می شود.

حدود 450 نفر از کارشناسان بخش خصوصی و دولتی در زمینه مدیریت پسماند و اساتید مجرب دانشگاهی در این سمینار حضور خواهند داشت. همچنین بیش از 140 مقاله به سمینار نقش پژوهش و فناوری در مدیریت پسماند بخش بالادستی صنعت نفت تا کنون ارسال شده است که از این تعداد 8 مقاله در روز سمینار ارائه، 20 مقاله در قالب پوستر و 10 مقاله نیز چاپ خواهد شد./س
برچسب ها: پسماند ، صنعت ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار