رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با ازریابی مثبت از روند اجرای پروژه‌های زیست محیطی صنعت نفت گفت: وزارت نفت در مسیر تامین سلامت محیط و حفظ مولفه‌های حیات، اقدام های مطلوبی انجام داده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، محمد جواد محمدی‌زاده صبح امروز (سه‌شنبه 12 دی) در نخستین کنفرانس نقش پژوهش و فناوری‌های نوین در مدیریت پسماند بخش بالادست صنعت نفت، ورود وزارت نفت به اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی را موجب رشد و بالندگی صنعت نفت دانست و اظهار خرسندی کرد که امروز تفکر توسعه با در نظر گرفتن مولفه‌های زیست محیطی جایگزین تفکر توسعه به هر قیمتی شده است.

وی به پروژه‌های بهینه‌سازی سوخت در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه‌ها که نزدیک به 15 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است، اقدامی مهم در جهت کاهش آلایندگی هوا بوده است.

محمدی‌زاده استحصال گوگرد از گازوییل و راه‌اندازی واحد گوگردزدایی پالایشگاه تهران به ظرفیت 700 هزار تن در روز را یکی دیگر از اقدام های وزارت نفت در زمینه کاهش آلودگی‌ هوا اعلام کرد و افزود: با راه‌اندازی این واحد نه تنها محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تولید که کار صیانت از محیط هم انجام می‌شود.

وی با بیان این که ماهیت کار صنعت نفت، آلودگی به همراه دارد، تصریح کرد: این آلودگی هرچند به لحاظ کمی از فعالیت سایر بخش‌های کشور مانند وزارت جهاد کشاورزی کمتر است، ولی به لحاظ کیفی، خطرهایی در پی دارد که مدیریت آن را بیش از پیش ضروری می‌کند.

محمدی‌زاده ادامه داد: پسماندهای تولیدی وزارت نفت در سال گذشته کمتر از 600 هزار تن بوده است، حال آن که در بخش کشاورزی روزانه 420 هزار تن پسماند تولید می‌شود.

معاون رئیس جمهوری صنعت پتروشیمی را یکی از صنایع موفق وابسته به نفت در جمع‌آوری و دفع پسماندها اعلام کرد و گفت: در میان بخش‌های مختلف صنعت نفت، پتروشیمی سال گذشته با جمع‌آوری و دفع بیش از 123 هزار پسماند عملکرد بهتری داشته است.

وی پسماندهای تولیدی در صنعت نفت را به سه دسته عادی، صنعتی و ویژه تقسیم و بر لزوم به کارگیری شیوه‌های نوین برای جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه تاکید کرد.

محمدی‌زاده از آمادگی سازمان حفاظت از محیط زیست برای جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه صنعت نفت خبر داد و درخواست کرد که ساماندهی این نوع از پسماندهای صنعت نفت به این سازمان واگذار شود.

وی همچنین به برنامه این سازمان برای جلوگیری از دفع غیربهداشتی و غیر اصولی پسماندها در شهرهای مختلف کشور اشاره کرد و یادآور شد: این مهم تاکنون در شهرهای بزرگی چون تهران، تبریز و مشهد انجام شده است.

به گفته محمدی‌زاده، این طرح تا پایان سال آینده در مرکز تمامی استان‌های کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

وی بر ضرورت تجمیع فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در کشور برای مدیریت پسماند تاکید کرد و گفت: تاکنون نزدیک به 800 پروژه پژوهشی در سازمان حفاظت محیط زیست گردآوری شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که نتایج برگزاری این همایش نیز به صورت پروژه‌های عملی به بانک پژوهشی این سازمان ارسال شود.

سمینار نقش پژوهش و فناوری در مدیریت پسماند بخش بالادستی صنعت نفت، روزهای سه شنبه و چهارشنبه (12 و 13 دی) برگزار می شود.

این سمینار در چند محور با عناوین پسماندهای عملیات حفاری، آب های آلوده ناشی از فعالیت های تولید نفت و گاز، لجن های نفتی در مخازن، دفن مناسب لجن های نفتی، پاک سازی خاک های آلوده به نفت و لجن های نفتی، مدیریت پسماندهای خطرناک و مدیریت پسماند برگزار می شود.

حدود 450 نفر از کارشناسان بخش خصوصی و دولتی در زمینه مدیریت پسماند و اساتید مجرب دانشگاهی در این سمینار حضور خواهند داشت. همچنین بیش از 140 مقاله به سمینار نقش پژوهش و فناوری در مدیریت پسماند بخش بالادستی صنعت نفت تا کنون ارسال شده است که از این تعداد 8 مقاله در روز سمینار ارائه، 20 مقاله در قالب پوستر و 10 مقاله نیز چاپ خواهد شد./س
برچسب ها: نفت ، محیط زیست ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار