عضو کمیسیون صنایع مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به 66 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/کمال‌الدین پیر‌موذن افزود: اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اول علی‌رغم اینکه قانون بسیار جامع و کاملی بوده با نواقصی همراه بوده است که به نظر می‌رسد در برخی حوزه‌ها آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته است.

وی گفت: اگر این قانون به صورت کامل اجرایی می‌شد بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور که از سال‌های گذشته انباشت شده بود می‌توانست برطرف شود و زمینه ثبات قیمت‌ها را فراهم آورد اما اجرای بد این قانون علاوه بر اینکه عرضه و تقاضا را به هم زده بلکه سبب شده تا با تزریق پول بیشتر به جامعه تورم و گرانی پدید آید.

نماینده مردم اردبیل، نیر،‌ نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به برخی صرفه‌جویی‌ها در حوزه بنزین، گازوئیل، آب، برق، گاز و ... به عنوان نقطه مثبت و درخشان این طرح افزود: با اصلاح ساختار اقتصادی به نظر می‌رسید هدفمندی یارانه‌ها انقلابی را به وجود آورد اما اجرای ناقص آن ضربه مهلکی را به عرصه تولید و صنایع وارد کرد در حالی که دولت بهجای اجرای آن در چهار گام سعی کرد در دو مرحله آن را عملیاتی کند.

پیر‌موذن به اظهارنظرهای اخیر رئیس جمهور در خصوص هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور تنها برخی جنبه‌های مثبت آن را مطرح کرد که ما نیز به آن معترف هستیم اما اینکه اجرای ناقص این قانون مشکلات و مصائب متعددی را به همراه داشته خود حدیث مجملی است که می‌توان آن را بازگو کرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس نهم در ادامه افزود: اگر دولت در بودجه سال آینده پیشنهادی را برای اجرای مرحله دوم ارائه کند نمایندگان مجلس آن را به دقت مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند ولی به نظر می‌رسد اجرای مرحله دوم آن بر مشکلات اقتصادی و نابسامانی‌ها دامن زده و آزاد‌سازی قیمت سوخت و انرژی‌ها مشکلات معیشتی و عمومی مردم را زیاد‌تر کند.

وی در خصوص بودجه سال آینده بنزین با نرخ 5 هزار تومانی گفت: البته دولت بودجه سال 92 را تاکنون با وجود گذشت 12 روز از دی ماه تحویل مجلس نداده و ما از جزئیات آن خبر نداریم اما به نظر می‌رسد بنزین 5 هزار تومان حرکت نامعقولی باشد و بیشتر به یک شوخی و طنز شبیه است.

پیرموذن در ادامه افزود: اگر دولت مصمم است فاز دوم هدفمندیرا اجرا کند باید برخی تمهید مقدمات را انجام دهد تا به صورت دقیق این قانون در فازهای بعدی عملیاتی شود که البته مجلس در قانون هدفمندی یارانه‌ها دست دولت را باز گذاشته بود و انعطاف در حد امکان صورت می‌گرفت./ب

برچسب ها: اردبیل ، هدفمندی ، یارانه ، ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.