معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی از ساماندهی علمی برداشت نمک از دریاچه ارومیه در راستای کمک به کاهش غلظت نمک و حیات این دریاچه خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،غلامحسین گل محمدی گفت: در سنوات گذشته برای مصارف واحد های صنعتی بزرگ ، شهرداریها ، ادارات راه و مصارف عمومی استان برداشت نمک با روش ایجاد حوزچه های بزرگ تبخیری در ساحل دریاچه و تزریق آب به داخل حوضچه ها و تبخیر آب ، از نمک به جامانده انجام می شد که خود عاملی برای کاهش سطح آب در یاچه هر چند در مقیاس کوچک بود.

وی افزود: امسال با پیگیری سازمان و هماهنگی مسئولان محیط زیست استان برنامه ای تدوین وتمهیداتی انجام و مقرر شد برداشتها صرفا تنها در فصول خشک سا ل و متمرکز به نمکهای ترسیب شده در ساحل خشک دریاچه که حاصل پس رفت آب می باشد انجام پذیرد.

وی ادامه داد: در این راستا در فصول خشک سال ( شش ماهه میانی سال) بیش از سیصد هزار تن نمک با صدور 17 فقره مجوز برداشت در سطحی بالغ بر340 هکتارو با اخذ حقوق دولتی از سواحل دریاچه که در حومه استان آذربایجان شرقی واقع شده من جمله در منطقه بناب ، رحمانلو وجزیره اسلامی برداشت شده است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در عین حال اظهار داشت: مهندسین ناظر عضو نظام مهندسی معدن ، با نظارت کامل کارشناسان معاونت معدنی سازمان صنعت ومعدن و تجارت همچنین کارشناسان اداره محیط زیست استان بر امر برداشت نمک نظارت کامل و دقیق دارند.

گل محمدی این اقدام را دارای مزیت های بسیار برشمرد و گفت: این روش به تقویت آب دریاچه کمک می کند و نیز به کاهش غلظت نمک دریاچه از طریق برداشت نمک های ترسیب شده در سواحل دریاچه که در سال های اخیر به شدت افزایش و از متوسط 200 گرم در لیتر به بیش از 400 گرم در لیتر رسیده کمک می کند./ب

برچسب ها: ساماندهی ، برداشت ، نمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.