استاندار خراسان رضوي خواستار توجه ویژه به بخش تعاون در تحقق اقتصاد مقاومتی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، محمدحسين فروزان‌مهر در نشست خبری و در جمع خبرنگاران با اشاره به جايگاه تعاون در آموزه‌هاي ديني و تاكيدات مقام معظم رهبري بر ضرورت پویایی این حوزه، اظهار کرد: يكي از بارزترين مصاديقي كه به تحقق اقتصاد مقاومتي كمك مي‌كند، توجه به نقش ويژه و كارآمد تعاون است.

وي با اشاره به كاركرد تعاوني ها در زمينه تامين ارزاق عمومي و خدمات توليدي و توزيعي این حوزه در طول دوران دفاع مقدس، افزود: تعاون، همواره به عنوان مجموعه اي كه با استفاده از مشاركت جمعي و هزينه اندک اقدام به توليد و توزيع مي كند، در كشور شناخته شده است.

استاندار خراسان رضوي گفت: از آنجا كه با ابلاغ اصل 44 قانون اساسي و اصلاح قانون تعاون، بسترهاي قانوني لازم براي استفاده مطلوب تر از ظرفيت هاي این بخش در كشور فراهم شده، بايد براي تحقق آن بيش از گذشته تلاش كنيم.

فروزان‌مهر تاکید كرد: بر اساس تكاليف قانونی، بايد سهم تعاون در اقتصاد، تا پايان اين برنامه به 25درصد برسد که منجر به ارتقای سهم تعاون از توليد ناخالص ملي به ميزان قابل توجهی خواهد شد.

وي با بيان اينكه دهه چهارم انقلاب دهه پيشرفت و عدالت است، تصريح كرد: تعاوني ها زمينه‌ساز گسترش عدالت‌ در جامعه هستند و فرصت هاي برابر كسب و كار را براي قشرهاي مختلف جامعه فراهم مي كنند.

استاندار خراسان رضوي از انسان محوري به عنوان يكي از مهمترين ويژگي هاي حوزه تعاون ياد كرد و گفت: ايجاد تعاوني ها و استفاده از ظرفيت آن ها، از انباشتگی ثروت در قشرهاي خاصي از جامعه جلوگيري مي كند.

فروزان‌مهر افزود: افراد از طريق تجميع سرمايه ها و خريد سهام، مبادرت به تشكيل تعاوني نموده و طرح هاي بزرگي را به مرحله اجرا در مي آورند.

وي از تعاون به عنوان حوزه‌اي فرابخشي ياد كرد و ادامه داد: بايد از ظرفيت تعاون در حوزه صنعت، معدن،كشاورزي و خدمات نيز استفاده كرد.

استاندار خراسان رضوي با بيان اينكه تعاون يك مفهوم شرقي است، تاكيد كرد: استفاده از ظرفيت هاي بخش تعاون و ساماندهي آن، نيازمند يك تفكر سيستمي است.

فروزان‌مهر تاکید كرد: از آنجا كه اقتصاد كشور ما به بخش تعاوني، خصوصي و دولتي تقسيم مي شود و براساس قانون برنامه پنجم توسعه، سهم تعاوني ها در بازار پولي كشور بايد به 15درصد برسد، برنامه ريزي براي استفاده بهينه از ظرفيت هاي اين بخش در راستاي شكوفايي و توسعه اقتصاد منطقه ای، بايد در دستور كار قرار گيرد.

وي در ادامه، از اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان خواست تا بخشي از وظايف خود در این حوزه را به اتاق تعاون واگذار نموده و در این راستا با كمك این اتاق، نقشه‌راه و راهبرد مشخص تعيين كند.

استاندار خراسان رضوي با اشاره به ظرفيت مطلوب اشتغال‌زايي در بخش تعاون، گفت: با استفاده از این ظرفیت، می توان برای اجراي طرح های بزرگ تولیدی؛ اشتغال‌زایی، ایجاد مشاغل خرد و خانگي و شكل گيري خوشه هاي صنعتي، برنامه‌ریزی کرد.

نماینده عالی دولت در استان خراسان رضوي گفت: اگر چه بر اساس قوانين و اسناد بالادستي مكلف به حمايت از بخش تعاون هستیم، ولی رويكرد تعاون بايد عدم اتكا به بودجه هاي دولتي و استقلال و خود كفايي باشد./ب

برچسب ها: توجه ، تعاون ، اقتصاد ، مقاومتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.