عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: توسعه پایدار صنعت گردشگری سلامت با حضور بخش خصوصی محقق می‌شود .

بهگزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در ارتباط با نقش بخش خصوصی در توسعه گردشگری سلامت اظهار کرد:البته گردشگری سلامت مانند هر صنعت دیگری در مرحله کودکی نیازمند حمایت، هدایت و نظارت دولت است ولی اگر این حمایت به تصدی گری منجر شود اصل گردشگری سلامت آسیب خواهد دید.

حسین زاده بحرینی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم ورود و ماندگاری بخش خصوصی به فضای گردشگری سلامت تابع متغیرهای حاکم در فضای کسب و کار کشور است که در حال حاضر به استناد گزارش های داخلی و بین‌المللی، فضای کسب و کار در کشور مساعد حضور و فعالیت بخش خصوصی نیست.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی برای اینکه ورود جدی در حوزه سرمایه گذاری پیدا کند، به دو مولفه مهم و کلیدی سودآوری و امنیت توجه می‌کند که سودآوری تابع تکنولوژی و مدیریت است و با توجه به قیمت تمام شده خدمات، چشم انداز بازاریابی برای آن خدمات و عملکرد رقبا تا حدود زیادی قابل محاسبه و پیش‌بینی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به بیان دیگر، مولفه سودآوری تا حدودی قابل کنترل توسط سرمایه گذار است؛ اما مولفه و نیاز دوم سرمایه گذاری یعنی «امنیت سرمایه گذاری» اصولا تحت کنترل سرمایه گذار نیست و به عنوان مجموعه ای از عوامل محیطی تعریف می‌شود که نتیجه کار سرمایه گذار را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما سرمایه گذار علی‌القاعده نقشی در کنترل آن عوامل ندارد.

حسین زاده بحرینی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل شکل دهنده فضای کسب و کار در کشوری مانند ایران دولت است و منظور از دولت فقط قوه مجریه نیست سایر قوا را نیز شامل می‌شود که قوانین با عمر کم که توسط قوه مقننه تولید می‌شود، سیاست‌های ناپایدار دولت و قضاوت‌های غیرقابل پیش‌بینی محاکم قضایی می‌توانند عوامل نامساعدکننده فضای کسب و کار باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ سودآوری صنعت گردشگری اظهار کرد: نرخ سود آوری و زمان بازگشت سرمایه صنعت گردشگری در مقایسه با بسیاری دیگر از عرصه های سرمایه‌گذاری، موجه و قابل قبول است اما اگر در ایران مشکلی هست به حوزه محیطی این صنعت و فضایی که این کسب و کار در آن شکل می‌گیرد، برمی‌گردد.

حسین زاده بحرینی تصریح کرد: گردشگری سلامت موضوعی بین المللی است و کشورهای متعددی در این حوزه فعالیت می‌کنند و این بازار امروزه کاملا رقابتی است و تنها در صورتی می تواند سودآوری پایدار داشته باشد که بخش قابل توجهی از ارزش افزوده خود را به R&D یا تحقیق و توسعه اختصاص دهد./ب

برچسب ها: توسعه ، پایدار ، بخش ، خصوصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.