رییس شوراي ثبت آثار تاریخی و فرهنگي آذربایجان شرقی با اشاره به ثبت ملي مراسم «تعزيه شهر بخشايش» به عنوان يكي از هفت آيين عاشورايي استان، اظهار داشت: اين مراسم مذهبي را مي توان بزرگترين آيين شبيه خواني شمالغرب كشور خواند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: در این شبیه خوانی بیش از دویست نفر از مردم محلی شهر بخشایش، در دو گروه موافق خوانها و مخالف خوانها ایفای نقش می کنند.

وي با بيان اينكه اين شبيه خواني هر سال با شور بيشتري نسبت به سال گذشته اش برگزار مي شود، قدمت مراسم تعزيه شهر بخشايش را بيش از 150 سال عنوان كرد.

محمدي در تشريح مكان برگزاري اين آيين مذهبي گسترده، اظهار داشت: مراسم شبیه خوانی در میدان شبیه خوانی موسوم به شبه مئیدانی (میدان شبیه خوانی) كه در بيرون از روستا قرار دارد برگزار مي شود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان افزود: اين ميدان كه توسط اهالی به شکل زیبایی ساخته شده، در دره ای باشیب ملایم قرار داردکه همه ساله در روز عاشورا و اربعین حسینی مراسم شبیه خوانی و عزاداری امام حسین (ع) و مصیبت های وارده به اهل بیت در کربلا و کوفه و شام در آن برگزار می شود.

محمدي با بيان اينكه شبيه خواني محصول جامعه دینی و سنتی ايراني است كه به وسيله آن تاریخ حماسه های دینی و مذهبی روایت مي شود، تصريح كرد: روایت و بازنمایی اين حماسه ها به ويژه قيام عاشورا از طريق تعزيه، نقش برجسته ای در فرهنگ، ادب و هنر عامه و روان جمعی مردم داشته است./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.