با وجود 31 هیئت نظارت در قالب تیم های ارزیابی از 2700 مؤسسه آموزشی ارزیابی و نظارت به عمل آمد.

به گزارش خيرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ رضا عامری، سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در خصوص بحث آمایش یا بهتر بگویم مأموریت گرایی آموزش عالی مبتنی بر آمایش باید بگویم که از سال 1388 مأموریت گرایی آموزش عالی را رقم زدیم و در استان ها کمیته آمایش شکل گرفت که در 7 حوزه گسترده آموزش عالی برنامه ریزی، ارتقا کیفیت و مأموریت زیر نظام که از جمله آنها است.

وی افزود: توسعه رشته ها و ایجاد مؤسسات را براساس طرح آمایش انجام می دهیم اما این مطالعات گسترده جنبه کاملاً پشتیبانی داشته است، چنانچه سند آموزش عالی مبتنی بر آمایش تصویب و به دانشگاه ها ارسال شده است.

وی افزود: در زمینه بازنگری دروس هم باید بگویم سرفصل های جدید در دست بازنگری و به روز رسانی است که براساس طرح آمایش تمامی این موارد مطابق برنامه توسعه آموزش عالی پیش می رود چنانچه طرح آمایش در 11 منطقه آمایش و براساس برنامه کلان آموزش عالی در حوزه جذب و نظارت پیش می رود.

عامری در ادامه در خصوص بحث رتبه بندی مؤسسات آموزش عالی اظهار داشت: رتبه بندی را باید براساس اهداف آموزش عالی در نقشه جامع علمی کشور و براساس طرح آمایش تعیین شود تا به یک مدل بومی در این زمینه برسیم.

عامری تصریح کرد: 2 هزار و 700 مؤسسه آموزش عالی به شکل فاز بندی شده اند چنانچه در فاز اول که تا نیمه آذرماه فرصت داده شد 180 مؤسسه اطلاعات خود را به سایت وزارت علوم وارد کرده اند که البته برای هر کدام نیز شاخص هایی مشخص شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه مرکز ارزیابی و نظارت چگونه مرکزی است اظهار داشت: مرکز ارزیابی یک شبکه نظارت ارزیابی مرکب از 31 هیئت نظارت است که در قالب تیم های ارزیابی کار انجام می دهد.

ماهری در ادامه در خصوص نظارت و ارزیابی مراكز صورت گرفته از سمت این مرکز از سال 83 تا 91 اظهار داشت: این نظارت به شرح آماری زیر است.

سال

بازدید میدانی و نظارت و ارزیابی صورت گرفته

1383

21

1384

60

1385

102

1386

198

1387

397

1388

559

1389

590

1391

860


البته این ارزیابی ها همچنان ادامه دارد چنانچه در خصوص دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی ارزیابی های خوبی صورت گرفته است که منجر به کاهش برخی رشته ها شده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار