اولین بانوی المپیکی تنیس روی میز ایران را اکنون بسیار می شناسند، روی صعود به قله های موفقیت را از سنین کودکی ودر کرمانشاه آغاز کرد.

ندا شهسواری در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران خود را این گونه معرفی کرد: متولد 1365 در کرمانشاه هستم تنیس روی میز را زمانی آغاز کردم که دانش آموز پنجم ابتدایی بودم و بازیهای آموزشگاهی اولین مسابقات من در این رشته ورزشی بود.

ملی پوش تنیس روی میز کشورمان در خصوص اولین تجربه حضورش در لیگ بانوان گفت: اولین باشگاهی که عضو آن شدم سال 78 و باشگاه مقاومت بسیج کرمانشاه بود اما از این تیم پولی نگرفتم و قرار دادی نداشتم، اولین باری که توانستم از تنیس روی میز پول دربیاورم وقتی بود که عضو تیم نفت تهران شدم اما بیش از یک سال درآن جا دوام نیاوردم و به تیم دیگری رفتم.

وی ادامه داد: تیم دانشگاه آزاد طولانی ترین تیمی بود که من در آن جا بازی کردم و مدت سه سال در اختیار این تیم بودم پس از آن تیم های پتروشیمی ماهشهر، پتروشیمی تهران و مس کرمان را تجربه کردم امسال هم ابتدا با تیم ذوب آهن اصفهان قرارداد بستم اما به دلیل مشکلات تیمی آن ها نتوانستند از لیگ برتر انصراف دادند و از آن پس جذب فولاد ماهان سپاهان شدم.

وی در پاسخ به این که آیا تغییر تیم در مبلغ قرار داد آنها تغییری به وجود آورد یا خیر بیان کرد: خیر، هر دو تیم برای اصفهان هستند و فقط نام حامی مالی تغییر کرد رقم قرار دامان هم تغییری نکرد اکنون وضعیت قرار دادهای بانوان در تنیس روی میز مناسب نیست سال پیش که لیگ به صورت متمرکز برگزار شد و رقم قرار دادها اصلا خوب نبود امسال بهتر شده است اما هنوز به رقم چند سال قبل نرسیده است.

اولین بانوی المپیکی تنیس روی میز درباره تورنمنتهای برون مرزی ای که تاکنون تجربه کرده است بیان کرد: در سال 79 مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان برگزار شد و 60 نفر از سراسر ایران در آن شرکت کردند من نیز با وجود سن کم در این مسابقات حاضر شدم و موفق شدم مقام پنجم را کسب کنم در آن موقع فقط پنج نفر را برای تیم ملی می خواستند و من در همان زمان بود که برای اولین بار پوشیدن لباس تیم ملی تنیس روی مرزی را تجربه کردم، اولین سفر برون مرزی ما مسابقات آسیایی میانه در قزاقستان بود در سال 80 هم مسابقات کشورهای اسلامی برگزار شد که در آن رقابتها عنوان سوم انفرادی و دوم تیمی را کسب کردم.

پس از آن در مسابقات آسیایی میانه مقام های اول تیمی و اول انفرادی را به دست آوردیم در سال 85، مسابقات جهانی آلمان، 86 مسابقات جهانی چین، سال 88 مسابقات جهانی ژاپن، سال 89 مسابقات جهانی هلند و 91 مسابقات جهانی آلمان همچنین تورهای جهانی چین، کره، لهستان و مراکش والمپیک 2012لندن تورنمنت های هستند که حضور در آن ها را تجربه کرده ام.

*طلای مسابقات سهمیه المپیک و راهیابی تاریخی شهسواری به المپیک

شهسواری در مسابقات انتخابی سهمیه المپیک آسیای میانه با کسل مدال طلا جواز حضور در رقابتهای المپیک را کسب کرد.

وی در این باره گفت: در مسابقات انتخابی سهمیه المپیک آسیایی میانه که در تهران برگزار شد حریفی از قزاقستان را که 200 پله در رنکینگ جهانی از من بالاتر بود شکست دادم، همین موفقیت من باعث شد جواز حضور در المپیک 2012 لندن را کسب کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این موفقیت نمی توانم نقش پینگ پنگ بازان مجارستانی را انکار کنم زیرا در ورزش تنیس روی مز آن چه بیشتر از هر چیز برای یک پینگ پنگ باز اهمیت دارد تمرین با حریف تمرینی قوی است، تیم ملی بانوان هم در آن زمان به مجارستان رفت پس از آن نیز مجارستانی ها به ایران آمدند همین عامل باعث شد سطح بازی ها بسیار بالا برود و به این مهم دست یابیم.

شهسواری به رقابتهای المپیک 2012 اشاره کرد ونقش شانس را در حذف زود هنگام خود موثر دانست.

وی در این باره توضیح داد: در المپیک من با رده 491 رودروی اوشونایکه از نیجزیه با رده 292 قرار گرفتم من اولین حضورم بود و وی پنجمین بار بود که مسابقات المپیک را تجربه می کرد اما معتقدم اگر شانس می‌اوردم بازی را به سود خود به پایان می رساندم اما نتیجه 4 بر 3 باختم که بسیار نزدیک بود .

وی افزود: قبل از المپیک 10 روز برای ما چند نفر از بازیکنان مجارستانی را به ایران آوردند اگر مدت زمان بیشتری با آنها در اردو بودیم به طور حتم نتیجه برای من تغییر می کرد.

*در حیاط منزلمان تمرین می کنم

بانوی ملی پوش کشورمان تمرینات خود را درکرمانشاه و درکنار خانواده پیگیری می کند.

شهسواری از حریفان تمرینی خود گفت: پدر من برای اینک شرایط مناسبی برای تمرین کردن داشته باشم با هزینه شخصی خود میلیونها تومان خرج کرده و در حیاط منزلمان مکانی برای تمرین من فراهم کرد است اکنون به همره خانواده ام تمرین می کنم و حریفان تمرینی من برادر و خواهرم هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمرین کردن بدون مربی سخت نیست اعلام کرد: اگر در سال های ابتدایی که تنیس روی میز را آغاز کرده بودم مربی ای داشتم و تکنیک ها را از وی آموختم نقش مربی تاثیر داشت اما اکنون دیگر بازی ها شکل گرفته است و آن چه اهمیت دارد حریف تمرینی خارجی قوی است هیچ چیز مثل حریف تمرینی خارجی نمی تواند به ما کمک کند. در تیم ملی به قدری مربی عوض کرده ایم که نقش آن بی تاثیر شده است.

*پس از المپیک اعزامیها محدود شد

پس از رقابتهای المپیک 2012 بندن اعزام به پروتورهای بین المللی برای بانوان تنیس روی میز محدود شد و ندا شهسواری اکنون ماههاست که در هیچ پروتوری شرکت نکرده است.
شهسواری گفت: من بعد از بازگشت از لندن هیچ مسابقه برون مرزی ای نرفتم تنها مسابقاتی که داشتیم چند مسابقه داخلی بود لیگ هم که هنوز شروع نشده است دررقابتهای رده بندی دسته برتربزرگسالان سال 91 باوجود این که چندین سال بود نفر اول بودم بازی را به محجوبه عمرانی واگذار کردم و دوم شدم.

وی درباره علت دوم شدنش اظهار داشت: من پس از المپیک مدت 10 روزی را استراحت داشت: من پس از المپیک مدت 10 روزی را استراحت کردم همان باعث شد که از برنامه تمریناتنم جا بمانم برای یک پینگ پنگ باز یک روز تمرین نکردن بسیار بد است وباعث می شود بدنش افت کند من نمی توانستم پس از المپیک تمرین کنم چون هر چه توان داشتم برای آن گذاشته بودم پس استراحت کردم و همین عاملی بود برای دوم شدنم البته مسابقات دسته برتر بسیار فشرده برگزار شد و در روز اول ما 13 مسابقه دادیم که خلاف عرف بود من نیز در بازی آخر روز اول باختم البته برد و باخت بین بازیکنان ایران مهم نیست ما همیشه با هم بازی میکنیم هدف ما برد برابر بازیکنان خارجی است.

بازیکن تیم ملی تنیس روی میز کشورمان درباره رقابتهای انتخابی تیم ملی برای حضور در جام بین المللی فجر گفت: من در آن مسابقات به قدری سرما خوردم که نتوانستم بازی کنم البته خودم را به تهران رساندم ووقتی دیدند حالم این قدر بد است نگذاشتند مسابقه بدهم وبه کرمانشاه بازگشتم اما دررقابتهای جام فجر به عنوان تیم بانوان الف شرکت کردم.

شهسواری مسابقات جام فجر را اینگونه تشریح کرد: رقابتهای تیمی جام بین المللی فجر تیم ما پس از تیم هند دوم شد و مجارستان نیز به عنوان سومی رسید. حقیقت این است که بازیکنان ایران فاصله زیادی از نظر رنگینگ با آنها داشتند اما ازآن جا که پیش از این تجربه بازی با مجاری ها را داشتیم توانستیم آنها را شکست دهیم اما رویارویی با حریفان هندی برای اولین بار بود.

وی افزود: فکر میکنم اگر چند بار دیگر هم شرایط مسابقه دادن با هندی ها را پیدا نکنیم وما را به مسابقات برون مرزی بیشتری اعزام کنند به طور قطع آن ها را هم خواهیم برد زیرااز نظر تکنیکی فاصله زیادی با آن ها نداشتیم مشکل ما کم تجربگی بود.

شهسواری از مسابقات انفرادی جام فجر هم صحبت کرد: من در مسابقات تیمی تمام توان خود را صرف کرده بودم بنابراین در مسابقات انفرادی انرژی زیادی نداشتم و تا هشت نفر پایانی بالا آمدن ولی در این مرحله برابر حریفی از هند بازی را واگذار کردم و حذف شدم.

*اگر ما را به مسابقات برون مرزی بفرستند تا رنکینگ های 100 و 200 بالا می آییم

نداشهسواری گفت: درمسابقات جام فجر بانوان ایران موفق شدند چند بازیکن با رنکینگ بالاتر از خود را شکست بدهند که فکر میکنم همین عامل باعث شود رنکینگ ما در رده بندی فدراسیون جهانی دراین ماه بالا بیاید اگر این روند ادامه پیدا کند وشرایطی فراهم شود تا ما در پروتورهای مختلف شرکت کنیم می توانیم به جرات بگویم که تا رنکینگ 100و 200 هم بالا بیاییم.

بانوی المپیکی تنیس روی میز ایران اظهار داشت: البته بدون تردید نمی توان در مسابقه شرکت کرد مثل این است که بدون درس خواندن امتحان بدهیم، فقط اعزامهای برون مرزی پشت سر هم خوب نیست آوردن حریفان تمرینی خارجی و تمرین کردن با آن ها نیز باید در کنار اعزام باشد و این گونه ما نمی توانیم پیشرفت کنیم.

*رفتن دوباره به المپیک بستگی به شرایط دارد

ملی پوش تنیس روی میز کشورمان اظهار داشت: رفتن به المپیک 2016 برزیل بستگی به این دارد که بتوانیم با حضور در تورنمنت ها رنکینگ خود را ارتقا دهیم ضمن اینکه نمی توان در خانه تمرین کرد و تصور کرد که سهمیه المپیک را هم کسب میکنی باید شرایط مناسب فراهم آید و تمرینات منظم و اردوهای باکیفتی داشته باشیم.

مسابقات لیگ، اولین رقابتی است که بعد از جام فجر در انتظار بانوان تنیس روی میز ایران است.

شهسواری درباره لیگ امسال و اینکه با توجه به حضور پنج تیم آن را چگونه می بینید گفت: لیگ امسال بانوان از 12 بهمن آغاز می شود با شرایط بی پولی و مشکلات مالی که تیم های تنیس روی میز بانوان دارند حضور پنج تیم کافی است زیرا هزینه های رفت و برگشت و رفت و آمد بین تعداد بیشتر بسیار سنگین خواهد شد البته نمی توان انکار کرد که هر چه تیم های بیشتری در لیگ باشند، کیفیت آن هم بالاتر می رود.

وی ادامه داد: تیم های فولاد ماهان و مس کرمان در لیگ امسال شانس های اول قهرمانی هستند تا شروع لیگ در دو نوبت صبح و بعدازظهر در خانه تمرین میکنم و رقابت دیگری در پیش نداریم./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار