در حالی که کارشناسان، تامین گندم و آرد کیفی را اولین حلقه زنجیره تولید نان مرغوب می دانند، بر تولید آرد کیفی تاکید و اعتقاد دارند در سالهای اخیر استفاده از آرد نامرغوب موجب شده سلامت غذایی مورد تردید قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ نان به عنوان یکی از مهمترین گروههای غذایی است که مصرف روزانه آن توسط خانوارها ضرورت سلامت غذایی آن را دو چندان می کند. با این وجود میزان کیفیت نان مصرفی زمانی نمایان می شود که شهروندان در استفاده مداوم از آن شاهد بروز بیماری های مختلف گوارشی شده و در نتیجه نمی توانند ارزیابی مثبتی از نان مصرفی خود داشته باشند.

در عین حال مسئولان معتقدند در صورتی که آرد با کیفیت به دست نانوا سپرده شود با احتساب مهارت نانوا در پخت نان مشکلی بروز نکرده و می توان از کیفیت نان اطمینان حاصل کرد.

در حال حاضر ده واحد کارخانه آرد سازی با ظرفیت تولید 95 هزار تن آرد در اردبیل فعال است که با طرح خرید تضمینی می توانند گندم مورد نظر خود را به صورت انتخابی خریداری کنند.

در ابتدای اجرای این طرح قیمت واگذاری گندم به کارخانه با قیمت خرید از کشاورز یکسان بود که امسال یکسان سازی لغو و آرد با قیمت چهار هزار و 650 ریال در هر کیلو به کارخانه آرد سازی داده می شود.

قبل از هدفمندی یارانه ها گندم به صورت امانی به کارخانه های آرد سازی و آرد تولیدی نیز به صورت سهمیه به نانوا واگذار می شد، اما پس از هدف مندی یارانه ها کارخانه و نانوا در خرید گندم و انتخاب زمین زراعی آزاد بوده و می تواند محصول مرغوب تر را با قیمت بالاتر تهیه کند.

با وجود اینکه مسئولان معتقدند این موضوع موجب ورود بخش خصوصی به تولید آرد و ایجاد زمینه های رقابتی بین کارخانه های آرد سازی شده اما در عمل خرید تضمینی گندم تاثیری در کیفیت آرد تولیدی ایجاد نکرده است.

به نظر کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت فروش گندم به کارخانه های آردسازی و نانواها نه تنها تاثیر مثبتی در بازارهای رقابتی نداشته است بلکه به دلیل افزایش بی دلیل قیمت آرد، مردم نان را همچنان با کیفیت پایین اما با قیمت بالاتری خرید می کنند.

افزایش قیمت آرد تولید داخل از یکسو و در دسترس نبودن آن از سوی دیگر موجب شده نانوایی های اردبیل از آرد وارداتی برای طبخ نان استفاده کنند. این در حالی است که استان اردبیل یکی از قطبهای تولید کننده گندم کشور است و در این راستا توانسته رتبه هفتم را از آن خود كند./ب

برچسب ها: اردبیل ، کیفی ، سازی ، آرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.