پرستاران نقش مهمی در ارتقاء سلامت مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر دارند بطوریکه با شناخت نیازها ومشکلات این مراقبین و توجه به بیمار مدار بودن این مراقبت، می توانند در جهت تقویت نقاط مثبت این مراقبت و برطرف کردن مشکلات حاصل از آن و نیز بهبود عملکرد مراقبتی مراقبین گام های اساسی را در این راه بردارند.

دکتر الهام نواب، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری آلزایمر به عنوان مهمترین و شایع ترین علت زوال عقل، یک اختلال پیشرونده و تخریب کننده سلول های مغزی است که علت آن دقیقا مشخص نیست و درمان خاصی ندارد. در حال حاضر 31 میلیون نفردر دنیا با بیماری آلزایمر زندگی می کنند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی در آینده نه چندان دور از هر85 نفر در جهان یک نفر با این بیماری زندگی خواهد کرد.

وی گفت: اکثر افراد مبتلا به آلزایمر در اجتماع و به وسیله ی اعضای خانواده و دوستانشان مراقبت می شوند. این مراقبین خانوادگی اکثرا نا شناخته بوده، مورد غفلت واقع شده و از حمایت های کافی رسمی برخوردار نیستند. آنان همچنین مشکلات مالی، جسمی، عاطفی واجتماعی زیادی را تجربه کرده که این مشکلات باعث می شود که این مراقبین از وضعیت سلامتی خود غافل شده و این غفلت نیز موجب افسردگی، خستگی و عدم توانایی در عملکرد مناسب در زندگی شخصی واجتماعی آنان شود. مواجهه با تغییرات اساسی در روال عادی زندگی و تلاش برای ایجاد تعادل در زندگی منجربه تحمل رنج بسیار ونیز خستگی مفرط در این مراقبین خواهد شد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: پرستاران نقش مهمی در ارتقاء سلامت مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر دارند بطوریکه با شناخت نیازها ومشکلات این مراقبین و توجه به بیمار مدار بودن این مراقبت، می توانند در جهت تقویت نقاط مثبت این مراقبت و برطرف کردن مشکلات حاصل از آن و نیز بهبود عملکرد مراقبتی مراقبین گام های اساسی را در این راه بردارند.

آموزش مهارت های مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر توسط پرستاران به مراقبین خانوادگی این . بیماران جهت کاهش بار مراقبتی، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس و افزایش کیفیت زندگی آنها ازوظایف مهم پرستاران است./ح

برچسب ها: پرستاران ، آلزایمر ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار