پیوند قرنیه جانبازان شیمیایی به کمک سلول های بنیادین توسط محقق ایرانی انجام شد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر محمد علی جوادی، رئیس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: با بهره گیری از سلول‌های بنیادین در پیوند قرنیه جانبازان شیمیایی عوارض چشمی را در این افراد تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص جزئیات این تحقیق ابراز داشت: گروه خاصی از جانبازان که در معرض گاز خردل قرار گرفته‌‌‌اند سال‌ها پس از تماس اولیه دچار عوارض دیررس گاز خردل شده‌اند و این عوارض خود را به صورت کدورت قرنیه، کمی اشک، کاهش دید چشمی و بسیار تحریک‌پذیر بودن چشم نشان می‌دهد.

دکتر جوادی افزود: در آخرین درمان‌ها به این نتیجه رسیدیم که پیوند سلول‌های بنیادین همزمان با پیوند قرنیه می‌تواند مؤثر باشد که برای 175 چشم از 90 نفر از این جانبازان طی 4 سال گذشته پیوند را انجام دادیم و نتایج مثبتی هم در پی داشته است.

وی تصریح کرد: این روش درمانی حدود 80 درصد موفقیت کلی داشت که ناراحتی، درد و سوزش در این جانبازان کاهش یافته و دیدشان هم بهتر شده است.

برگزیده هیجدهمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی با بیان این که انجام چنین جراحی روی چشم سابقه نداشته است و منحصر به کشور ماست، گفت: این مقاله به عنوان مقاله برتر در گروه بالینی جراحی پذیرفته شده و در مجله افتامولوژی آمریکا به چاپ رسیده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار