در لندن کنفرانسي درباره خشونت گسترده عليه شيعيان پاکستان برگزار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ، صبح يکشنبه بمبي در مسير کارواني از اتوبوسهاي زائران شيعه در کويته پاکستان منفجر شد که بر اثر آن دهها نفر کشته شدند. اين حادثه تقريبا با برگزاري کنفرانسي در لندن درباره خشونت عليه شيعيان در پاکستان همزمان شده است. هدف از اين کنفرانس برجسته کردن شرايط سخت زندگي شيعيان و بي عدالتي گسترده عليه آنها در پاکستان است که به طور گسترده مورد بي توجهي واقع مي شود.  
سمير حيدري از مرکز اسلام اهل البيت در لندن گفت سالهاي سال است که به شيعيان در پاکستان ظلم مي شود و هدف خشونت هستند. ما احساس کرديم اکنون بهترين زمان است تا توجه مردم را به اين معضل جلب کنيم و کاري کنيم تا مردم انگليس نيز از اين مسئله مطلع شوند.  
تا کنون بيست هزار شيعه در پاکستان قرباني فرقه گرايي شده اند. فرقه گرايي هميشه ريشه در انگيزه هاي سياسي داشته است. با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و اشغال افغانستان از طرف شوروي، معاملات منطقه را طوري تغيير داد که غرب و متحدان منطقه اي آنها بويژه عربستان سعودي به علت نگراني از نفوذ انقلاب ايران در منطقه و تمايل به مقابله با شوروي، دهها هزار تندرو را تربيت کرده و مورد حمايت قرار دادند. در اين ميان پاکستان به عنوان مسيري مناسب براي اين تندروها و گروههاي افراطي، بهاي سنگيني پرداخته است.  
سيد علي مرتضي زيدي صاحبنظر پاکستاني گفت دولت پاکستان اصلا در مقابله با شبه نظاميان جدي و صادق نيست. اساسا آمريکا وعربستان سعودي و ديگر گروهها شبه نظاميان را تغذيه مي کنند اما اکنون اين شبه نظاميان از کنترل خارج شده اند و هر روز شاهد کشتار مردم به دست اين تندروها هستيم. تا زماني که دولت مرکزي قوي در پاکستان وجود نداشته باشد، اين گروهها همچنان آزادانه فعاليت مي کنند.  
هم اکنون آمريکا با همان تندروهايي در افغانستان مي جنگد که زماني براي مقابله با شوروي آنها را بوجود آورد، تربيت کرد و تحت حمايت مالي گرفت. البته رسانه هاي غربي گاهي از قربانيان گروههاي تندرو و افراطي در پاکستان گزارش پخش مي کنند اما متاسفانه کشتار شيعيان را پوشش نمي دهند.  
سمير حيدري گفت متاسفانه قدرتهاي جهاني و منطقه اي که از اين شرايط سود مي برند ، اجازه نمي دهند چنين اخباري در رسانه هايشان منتشر شود و نمي گذارند سياستمداران محلي روي آن مسائل تمرکز کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار