مديرعامل اتحاديه مرکزي دامداران با اشاره به افزايش 2 برابري صادرات شير گفت: تعرفه صادرات شير از 45 به 15 درصد کاهش يافته است و ما پيگير حذف اين تعرفه هستيم.

سعيد سلطاني سروستاني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افزود: ممنوعيت صادرات شير از سوي دولت با درخواست هاي مکرر ما در کارگروه تنظيم بازار و از طريق وزارت صنعت و معدن لغو شد و دولت صادرات شير با تعرفه 45 درصدي را مجاز اعلام کرد.

وي ادامه داد: به صرفه نبودن صادرات با تعرفه 45 درصدي باري کارخانجات از يک سو و انباشت شير در انبار آنها از سوي ديگر باعث شد که کارخانجات از خريد شير خودداري کنند.

سلطاني ادامه داد: در پي اين موضوع درخواست کرديم که صادرات لبنيات به طوري که روي بازار داخلي تاثير منفي نداشته باشد به روال سابق انجام بگيرد و پيگيري هاي ما در نهايت به کاهش تعرفه صادرات به 25 درصد انجاميد.

وي اظهار داشت: ما همچنان پيگير هستيم تا اين تعرفه براي کارخانجاتي که در ارتباط با طرح توزيع شير با ما همکاري مي کنند با معرفي ما باز هم کاهش پيدا کند يا حذف شود.

به گفته سلطاني، فرآوري، توليد و مصرف مانند زنجيره اي متصل به هم هستند و اگر يکي از آنها دچار مشکل شود همه صدمه مي بينند.
وي افزود: شير ايران به کشورهاي آسياي ميانه، عراق، افغانستان، عربستان، فرانسه و کانادا صادر مي شود.

سلطاني با اشاره به اينکه صادرات شير در 6 ماه نخست سال جاري 280 هزار تن بوده است گفت: اين ميزان نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 2 برابر شده است.

وي افزود: ما همچنين 15 هزار و 500 تن صادرات شيرخشک داشته ايم.

سلطاني با بيان اينکه توليد سالانه شير در کشور حدود 9 ميليون و 800 هزار تن است گفت: ما در زمينه صادرات شير فرصت هاي بسيار خوبي داريم و بايد بازارهاي خارجي خود را حفظ کنيم و اين موجب توسعه دامپروري مي شود.

وي در پايان افزود: نهاده هاي دامي توليدکنندگان شير 70 درصد هزينه هاي مصرفي آنان است و بايد اين نهاده ها را با قيمت مناسب تهيه کنيم و در اختيار آنان قرار دهيم تا توليدکنندگان شير خام به افزايش توليد اقدام کنند و صادرات شير هم افزايش يابد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار