يك حقوقدان گفت: رعايت حقوق شهروندي براي مردم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است به همين دليل در حال حاضر حقوق شهروندي به صورت قانون درآمده و رعايت آن الزامي است.

"زارعيان" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره حقوق شهروندي اظهار داشت: اصل موضوع حقوق، رسيدگي به حق افراد در جامعه است و حقوق به طور كلي بدون انسان معني ندارد و حقوق شهروندي براي دستيابي افراد به حق خود در نظر گرفته شده است.

اين حقوقدان گفت: رعايت حقوق شهروندي براي مردم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است به همين دليل در حال حاضر حقوق شهروندي به صورت قانون درآمده و رعايت آن الزامي است.

وي با اشاره به فرمان هشت ماده‌اي حضرت امام(ره) افزود: بايد بين مبادي مختلف حريم‌هاي مشخصي به وجود آيد، اين فرمان ابعاد مختلفي دارد ولي براي تحقق حقوق شهروندي به ميزان قابل توجهي مي‌توان به آن استناد كرد.

زارعيان تصريح كرد: نبايد از اين فرمان برداشت سليقه‌اي شود، در اين فرمان جايگاه افراد، حكومت و دولت به روشني مشخص شده است و بر اساس اين فرمان نباید شهروند بطور معمول مورد تعدی قرار بگیرد.

اين وكيل دادگستري گفت: ضرورت رعایت حقوق شهروندان و لزوم تحفظ حریم خصوصی افراد بطور پراکنده در قانون اساسی قید شده بود ولی در فرمان هشت ماده‌ای امام(ره) مورد تاکید جدی قرار گرفت. مساله این بود که نیروهای مملکت همه مشغول بکار شوند و اصولا برای هر فردی در کشور جایی برای کار کردن وجود دارد.

وي اضافه كرد: اين فرمان باید پایه طراحی وسیع و نقشه راهی برای توسعه مدنی – سیاسی قرار گیرد. این فرمان فراتر از رعایت حقوق شهروندان و حقوق بشر و دارای ابعاد مربوط به نظام اجتماعی، قضایی و مدنی است.

زارعيان خاطرنشان كرد: ما باید در فهم پدیده‌های سیاسی و اجتماعی دقیق‌تر باشیم و مردم باید اطلاع دقیقی از امور داشته باشند. نقد لازم است، هنر اینست که بدون قصد تخریب، نقد کنیم. نقد باید بدون بیرون کشیدن امور مستور فرد صورت گیرد و با هدف مقدس آگاه کردن مردم انجام شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: حقوق ، شهروندی ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار