قاضی دادگاه‌های تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی گفت: توسعه کمی قوانینی همچون قانون مجازات اسلامی در کشور هنر نیست و فربه کردن قوانین نشان از ترقی و توسعه یافتگی نخواهد بود.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام جواد آراسته در نشست بررسی ابعاد حقوقی «قانون جدید مجازات اسلامی» با بیان اینکه باید ابتدا به ساکن به این پرسش پاسخ دهیم که قانون جدید بر چه اندیشه‌ای استوار است، افزود: باید ببینیم آیا این قانون در عمل موفق می‌شود و ثبات و پایداری آن در چه حدی خواهد بود. اصولا قانونی که کمتر از نظر ماده و حجم و پایدار از نظر تغییر و جامع و مانع باشد، ارزشمند و کارآمدتر و به صلاح و نفع جامعه است.

وی با بیان اینکه سطح تفکر قانونگذاران و نوع نگرش آنان و نوع حکومت و قدرت، آثار زیادی بر قانون و اجرای آن دارد، افزود: علت تراکم و کثرت گیج کننده قوانین موجود در حوزه قضایی، دلایل فراوانی دارد که مهمترین آن سطح پایین سواد قضایی و نداشتن تحصیلات و تجربه قضایی تصویب کنندگان قوانین و جزئی‌نگری آنان است.

آراسته با بیان اینکه تعریف جرم و تعیین مجازات و تعقیب مجرمان از سوی حکومت‌ها الزاما دلیل جرم بودن و مجرم بودن نیست و چه بسا خود قانونگذاران یا مجریان خود مجرم باشند، افزود: ایراداتی که بر قوانین ما است دلیل بر ایراد به اسلام و دین نیست و مبنای ایرادات عملکرد ناصحیح ماست و به فرموده حضرت علی (ع) «اسلام را پوستین وارونه پوشیده‌اند» و به نظر می‌رسد عملکرد ناصحیح برخی اسلام را وارونه نشان می‌دهد.

این قاضی دادگاه‌های تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه اجرای درست قوانین اسلامی، می‌طلبد که اساس و پایه‌های جامعه اسلامی که همان قوانین اسلامی است ابتدا به صورت صحیح در جامعه پیاده شود، افزود: هر قدر قوانین کمتر و در دسترس‌تر و جامع نگر باشند تعارض کمتر و مشکلات محدودتر خواهیم داشت و به توسعه واقعی نزدیکتر خواهیم بود، در حالی که مواد قانون جدید مجازات اسلامی نه تنها کاهش نیافته است بلکه فربه نیز شده است.

وی هم‌چنین با بیان اینکه اگر اعلامیه جهانی حقوق بشر در کشورهای اسلامی به نام اسلام اجرایی شود، قطعا به نفع اسلام خواهد بود، افزود: در مورد قوانین حقوق بشر می‌توان گفت قوانینی مترقی است و گذشته از وضع کنندگانش و غربی بودنشان، دارای حسن نیت است و اگر به صورت کامل و واقعی اجرا شود بسیار به اسلام نزدیک است.

آراسته با بیان اینکه اسلام براساس ظاهر، شکل، حوزه جغرافیایی و قومی شکل نگرفته است، افزود: اسلام، دینی عقلانی، فطری، انسانی و جاودانه بوده و هرچه به آن عقل حکم کند شرع هم بدان حکم می کند.

وی با بیان اینکه اجرای برخی حدود بواسطه عدم تحقق اشتغال و ازدواج جوانان جواب نمی‌دهند، افزود: حدود الهی زمانی در جامعه قابلیت اجرایی خواهند داشت که بتوانیم تمامی زمینه‌ها و موانع مربوط به فقر، اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم سازیم.

براساس اين خبر به نقل از ستاد حقوق بشر؛ آراسته با اشاره به نحوه برخورد رهبر معظم انقلاب اسلامی در خراسان شمالی با استقبال کنندگان بد حجاب افزود: ایشان فرمودند ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید، البته انسان نهی از منکر هم می‌کند، نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.

قاضی دادگاه‌های تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سوء ظن، اهانت، ناسزاگویی، تهمت و تخریب شخصیت جامعه ما را فرا گرفته است که هیچکدام از این موارد با اسلام همخوانی ندارند، افزود: باید موانع وحدت را در جامعه از بین ببریم یکی از مهمترین موانع وحدت، بداخلاقی است و یکی از مهمترین نشانه‌های بی‌اخلاقی، دروغ است که در جامعه ما رایج است، تهمت دیگر عنصر بداخلاقی است که متاسفانه در جامعه ما رواج دارد لذا مبارزه با بی اخلاقی، با اخلاق امکان پذیر است نه بی‌اخلاقی، چرا که با دست کثیف نمی‌شود شیشه‌ای را تمیز کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.