برند و نشان يكي از پارامترهاي مهم فعاليت براي اپراتور‌هاي تلفن همراه در دنيا و ايران است. نام و نشان جذاب و كوتاه همواره مورد توجه شركت‌هاي مخابراتي و به ويژه تلفن همراه بوده و هست. براي همين اين شركت‌ها سعي مي‌كنند در انتخاب نام و نشان وسواس بسياري به خرج بدهند تا نام و نشاني جذاب را به مشتريان عرضه كنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، برند و نشان يكي از پارامترهاي مهم فعاليت براي اپراتور‌هاي تلفن همراه در دنيا و ايران است. نام و نشان جذاب و كوتاه همواره مورد توجه شركت‌هاي مخابراتي و به ويژه تلفن همراه بوده و هست. براي همين اين شركت‌ها سعي مي‌كنند در انتخاب نام و نشان وسواس بسياري به خرج بدهند تا نام و نشاني جذاب را به مشتريان عرضه كنند. 

اما اين وسواس داشتن هم برخي مواقع به ضرر شركت‌ها تمام مي‌شود. چراكه آنقدر كنجكاوي مي‌كنند كه يادشان مي‌رود نشان يا نامي كه انتخاب كرده‌اند، قبلاً مورد استفاده قرار گرفته است. اين داستان اكنون براي اپراتور سوم تلفن همراه كه با نام رايتل شناخته مي‌شود رخ داده است. رايتل اپراتور تلفن همراهي است كه آمده تا نسل سوم تلفن همراه را به مردم ارائه كند. اپراتوري كه با وجود گذشت چندين ماه از فعاليت خود تنها توانسته ۱۶ شهر را پوشش دهد. اين اپراتور تلفن همراه چندي پيش نيز با استفاده از برخي ابزارها توانست مصوبه‌اي از دولت بگيرد كه اجازه تنفس و فعاليت بيشتري براي ارائه نسل سوم تلفن همراه به او مي‌دهد. موضوعي كه ساير اپراتورها صدايشان درآمد و مدعي شدند كه اين موضوع خلاف قانون است. حالا موضوع ديگري براي اين اپراتور وابسته به سازمان تأمين اجتماعي رونمايي شده است. لوگوي اپراتور سوم تلفن همراه بسيار شبيه و نزديك به لوگوي دو شركت خارجي قديمي است. 

يكي از اين شركت‌ها، آژانس بيمه وابسته به كشور آلمان بوده با نام kurt weidmann و شركت ديگر نيز مربوط به فروشنده تجهيزات نوري است. لوگوي رايتل بسيار شبيه لوگوي اين دو شركت به ويژه شركت آژانس بيمه آلماني است. البته احتمال دارد كه اين شركت‌ها اكنون وجود خارجي نداشته يا ادغام و منحل شده باشند. اما نكته بسيار جالب اين است كه اين نشان‌ها و علائم تجاري در كتاب «علائم و نمادها» در سال ۱۳۷۱در كشور چاپ شده است. هنوز مشخص نيست كه آيا اپراتور رايتل خودش از اين علائم بهره گرفته يا اين كپي به عنوان طرحي خلاقانه از سوي شركت‌هاي مشاور خارجي به آن فروخته شده است؟ با توجه به شباهت بسيار نزديك علائم اين اپراتور با دو شركت خارجي ذكر شده بعيد نيست كه رايتل حداقل در تكميل نشان خود از ساختار اصلي اين نشان‌ها استفاده كرده است. بايد توجه داشت كه اگر نشان رايتل از روي اين نشان‌ها كپي شده باشد و اين شركت‌ها نيز هنوز سر پا باشند مي‌توانند از اين اپراتور به دليل كپي و عدم رعايت حقوق مالكيت معنوي در بازار جهاني شكايت كنند. 

از سوي ديگر اگر اين كپي را سهوي و غيرعمد هم بدانيم بازهم بايد متأسف بود كه از نيروهاي توانمند داخلي استفاده نشده. اين اپراتور مي‌توانست با صدور اطلاعيه‌اي از مردم و طراحان خلاق داخلي ياري گيرد و نشان و شعار خاص خود را بومي‌سازي كند.
برچسب ها: رایتل ، وبگردی ، نشان ، لوگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.