آتشفشان خاموش ایران پر از زوزه‌ های وحشتناک باد است و شاید همان ناله ‌هایی باشد که اجداد مان معتقدند مربوط به دیو سفید اسیر شده در دل کوه است.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

دماوند يک کوه نيست. يک منطقه است. آن‌ هم يک منطقه محيط زيستي با ارزش و غناي فراوان. دماوند اين روزها بيشتر از آن ‌که نياز به اين داشته باشد که برويم و ببينيمش به اين احتياج دارد که به آن توجه کنيم. دماوند مثل نفت است. ثروتي که فقط مال ما نيست آيندگان هم از آن سهمي دارند.

باید در مسیر تهران- آمل بیفتید و از جاده هراز به سمت شهرستان رینه بروید. رینه نزدیک ‌‌ترین شهر به قله افسانه ‌ای دماوند است. پیشنهاد ما این است که از جبهه جنوبی بالا بروید چرا که صعود نسبتا راحت ‌تری دارد.

این مسیر از ساده ترین و قدیمی ترین مسیرهای دستیابی به قله کوه دماوند است. دسترسی به مسیر جنوبی صعود، از طریق پلور و رینه امکان پذیر است. در نیمه های جاده آسفالتی متصل کننده این دو نقطه به یکدیگر، مسیری خاکی و ناهموار به سمت شمال وجود دارد که با تابلویی کوچک مشخص شده است. این مسیر به گوسفندسرا و مسجد واقع در ارتفاع 3000 متری منتهی شده که مبداً صعود به قله دماوند از مسیر جنوبی است.

پس از آن، مسیر به سمت بارگاه سوم در ارتفاع 4150 متری ادامه می یابد. برای حمل بار در این فاصله می توان از چهارپایان استفاده کرد. پس از بارگاه سوم و ادامه مسیر از سمت چپ آبشار یخی، به تپه گوگردی می رسید که حاصل آخرین فعالیت های آتشفشان دماوند است. ادامه مسیر در یک شیب نسبتا تند به قله ختم می شود. میانگین زمان لازم برای طی کردن فاصله بارگاه اول تا بارگاه سوم 4 ساعت و از بارگاه سوم تا قله 6 ساعت است.

البته در این فصل سال چون جبهه جنوبی در سایه قرار گرفته است هوای سردتری دارد و باید حسابی خودتان را بپوشانید.



اگر تمایل به صعود به بلندترین قله ایران در فصل زمستان را دارید، حتما باید با امکانات کامل و افراد با تجربه این کار را بکنید.

در این موقع سال، باد زوزه می ‌کشد و سوز سرما به صورت تان  می ‌خورد. پاهایتان در برف نرم فرو می ‌رود و حالا درست روبرویتان همان گیسوی سپید بام ایران است که ملک الشعرای بهار در سروده معروفش توصیف کرده است و در بعدازظهر‌های خواب آلود دوران مدرسه شما را به رویا فرو می‌برد.



آتشفشان خاموش ایران پر از زوزه‌ های وحشتناک باد است و شاید همان ناله ‌هایی باشد که اجداد مان معتقدند مربوط به دیو سفید اسیر شده در دل کوه است.

برای رسیدن به قله اگر به شروط بالا عمل کنید چیزی حدود یک روز تمام زمان صرف خواهید کرد و آنگاه همانطور که بوی گوگرد به مشامتان می‌ خورد خود را در آغوش دماوند افسانه ‌ای خواهید دید و در بی ‌زمانی و به دور از تکنولوژی و شهر و هیاهویش، در مه آرامش بخش کوهستان یخی و افسانه هایش غوطه می‌ خورید...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار