دانشنامه دانشگاهي//

با دانشگاه پيام نورآشنا شويد

دانشگاه پیام نور با شعار آموزش برای همه، همه وقت و همه جا در سال ۱۳۶۷ تأسیس شد رئیس دانشگاه دکترحسن زیاری است وهم اکنون اين دانشگاه ۱۳۴۵ عضو هيئت علمي دارد . اين دانشگاه پس از تأسيس، با پذيرش اولين گروه دانشجويي خود در 5 رشته تحصيلي ودر 28 مركز باقيمانده از دانشگاه ابوريحان بيروني ودانشگاه آزاد ايران از مهرماه سال تحصيلي 68-1367 فعاليت آموزشي خود را‌ آغاز كرد.

به گزارش گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران : شیوه آموزشی دانشگاه پيام نور ، آموزش باز و از راه دور است. مقامات این دانشگاه از سال ۱۳۸۶، علاوه بر زبان فارسی، زبان عربی را نیز به عنوان زبان دوم و رسمی در نظام آموزشی این دانشگاه وارد کرده‌اند.گفتني است نحوه تشکیل کلاسهای دانشگاه در دانشگاه پیام نور به ۳ شیوه غیر حضوری، نیمه حضوری و حضوری تشکیل می‌شوند.

چشم انداز دانشگاه

بيانيه چشم انداز در افق 1404 هجري شمسي:

با اتكال به قدرت لايزال الهي در راستاي تحقق آرمان ٌ دسترسي به آموزش عالي براي همه، در همه جا و در همه وقت ٌ با تلاش و كوشش همه ذينفعان و برنامه ريزي دقيق و شفاف دانشگاه پيام نور در افق چشم انداز، دانشگاهي است اسلامي، پيشرو، بالنده، جذاب در حد شاخص ترين دانشگاه باز در دنياي اسلام با جايگاه اول علمي و فناوري در سطح دانشگاه هاي باز منطقه آسياي جنوب غربي در عين ممتاز و معتبر بودن در سطح جهاني، جامع و فراگير در گستره سرزميني و فرا سرزميني و منطبق با استانداردهاي جهاني و ملي در توليد و اشاعه علم، آموزش و پژوهش و بهره مند از خدمات اساتيد دانشگاه هاي معتبر داخلي و خارجي براي تربيت مؤثرترين دانشجويان در عرصه هاي مورد نياز كشور خصوصاٌ تربيت دانش آموختگان براي توسعه و تعالي مناطق كمتر برخوردار كشور.

آموزش از راه دور، نظام آموزش نويني براي سازمان دادن به فرآيند يادگيري ـ ياددهي است كه يك مركز آموزشي را، به منظور انتخاب و كاربرد راه كارهايي براي استفاده از يك يا چند نوع مواد آموزشي، رسانه ها و ساير وسايل ارتباط جمعي، ياري ميدهد. همچنين با بكارگيري اين نوع آموزش و با بهره مندي از فناوري هاي جديد در ارائه خدمات آموزشي از راه دور، فرآيند يادگيري با مشاركت خود يادگيرندگان سهل تر مي شود.

انواع تشکيل کلاس در دانشگاه پيام نور

غير حضوري

تا چند سال پیش اکثر کلاسهای دانشگاه پیام نور به صورت غیرحضوری بود ولی جدیدا با توسعه دانشگاه و جذب هیئت علمی و برگزار شدن کلاسهای پیام نور در کل هفته به جای پنج‌شنبه و جمعه کمتر درسی به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود. و تنها بعضی از دروس عمومی و خیلی به ندرت دروس اختصاصی به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود. به دروسی که به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود دروس خودخوان گفته می‌شود و اغلب کتابهای کمک آموزشی و سی دی برای کمک به دانشجو در این دروس استفاده می‌شود.

نيمه حضوري

آموزش نيمه حضوري نظامي آموزشي است كه، با بهره گيري از فناوري آموزشي، استفاده از كتابهاي درسي خودآموز و دانشجو محوري در يادگيري، ضرورت حضور دانشجو در كلاسهاي درسي را كاهش ميدهد. و در واقع، در اين نوع آموزش عملاٌ مي توان كلاسهاي تدريس را به كلاسهاي مرور درس و رفع اشكال گروهي تبديل كرد.

مزاياي اين نظام آموزشي عبارت است از دانشجو محوري، امكان مطالعة مستقل، پوشش فراگير، ارائة دروس در وقت كمتر از لحاظ حضور ضروري دانشجو و، در نتيجه، كاهش هزينه ها و وابستگي كمتر به الزامات آموزشي نسبت به روشهاي مرسوم، و در عين حال، اثربخشي آموزش.

مهم‌ترين هدف و معناي آموزش باز كاهش موانع زماني و مكاني و محدوديتهاي مربوط به برخي مقررات نظام آموزشي متعارف است. به گونه‌اي كه زمينه‏هاي ارائة آموزش عالي به افرادي فراهم آيد كه به علت دوري يا دسترسي نداشتن به مراكز آموزشي و محدوديتهاي زماني و شغلي و اقليمي براي بهره‏مندي از آموزش متعارف امكان كمتري دارند.

آموزش نيمه حضوري عبارت است از سازماندهي به فرايند ياددهي ـ يادگيري، به گونه‌اي كه هر مركز آموزشي در انتخاب و كاربرد راهكارهايي براي استفاده از يك يا چند نوع مواد آموزشي، رسانه‏ و ساير وسايل ارتباط جمعي توانا باشد.

در اين نوع آموزش، بهره‏گيري از فناوري‏ اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرايند يادگيري را با مشاركت خود يادگيرندگان تسهيل مي‌كند.

بیشتر دروس دانشگاه پیام نور به صورت نیمه حضوری برگزار می‌شود. به این صورت که کلاس برای این دروس تشکیل می‌شود ولی در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها ساعات برگزاری کلاسها کمتر است و این در حالی است که حجم کتابهای منبع دانشگاه پیام نور بسیار زیاد می‌باشد. هر دانشجویی حق شرکت در امتحان میان ترم که توسط استاد برگزار می‌شود و ۶ نمره از ۲۰ نمره پایانی را به خود اختصاص می‌دهد را داراست. و در صورت شرکت نکردن در کلاسها دانشجو حق استفاده از نمره میان ترم را ندارد و نمره امتحان پایانی او که از ۱۴ می‌باشد ضربدر ۱۰/۷ می‌شود.

حضوري

کلاسهای حضوری تمام دروس عملی دانشگاه پیام نور و دروسی که بدون منبع هستند و سوالات امتحان پایانی آن دروس توسط استاد در هر مرکز طراحی می‌شود دارای کلاسهای حضوری و اجباری می‌باشند.

دانشجويان رسمي و فراگير

دانشجوهای دانشگاه پیام نور به دو دسته رسمی و فراگیر تقسیم می‌شوند. چیزی که مهم است خیلی‌ها دانشگاه پیام نور را دانشجو محور می‌دانند. چون این دانشجویان هستند که با سعی و تلاش زیاد منابع بسیار کاملی را می‌خوانند و با پشت سر گذاشتن امتحانات بسیار سختی مدرک دانشگاهی می‌گیرند. در حقیقت دانشگاه پیام نور دانشگاهی است که ورود به آن بسیار آسان و مدرک گرفتن از آن بسیار سخت است. طبق آمارهای منتشر شده از سوی دانشگاه و مراکز رسمی حدود ۳۰ درصد دانشجویانی که وارد این دانشگاه می‌شوند پس از ۲ ترم به دلیل حجم سنگین مطالب و امتحانات واقعا دشوار دانشگاه انصراف داده و وارد دانشگاههای دیگر می‌شوند.

گاهی کیفیت پایین کتاب‌های تالیف شده یا نحوه‌ی نگارش غلط و عدم ویراستاری صحیح با وجود سطح بالا بودن منابع درسی باعث آزار دانشجو می‌شود و دانشجو مجبور می‌شود بارها و بارها برای فهم یک مطلب بد نوشته شده، از استاد و کتاب کمک درسی و دوستان کمک بگیرد که این باعث هدر رفتن وقت برای یادگیری مطالب می‌شود

نحوه پذيرش دانشجويان رسمي

دانشجویان رسمی دانشجویان رسمی دانشگاه پیام نور با کنکور رسمی سازمان سنجش کشور در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند.

نحوه پذيرش دانشجويان فراگير

دانشجویان فراگیرداوطلبان ابتدا در یکی از مراکز دانشگاه پیام نور به عنوان دانشپذیر (نه دانشجو) ثبت نام می‌کنند. و دروس ترم اول رشته مورد نظر به انها ارائه می‌شود در صورت قبولی ترم بعد به عنوان دانشجوی فراگیر در دانشگاه تحصیل می‌کنند و همچنین در صورت گذراندن دروس نیازی به امتحان مجدد ندارند. در ضمن شهریه ثابت دانشجویان فراگیر کمی بیشتر از دانشجویان رسمی می باشد. همچنین عنوان فراگیر از مدارک دانشگاه پیام نور حذف شده است.

دستاوردهاي دانشگاه پيام نور

اشتغال به تحصيل بيش از يك ميليون دانشجو در سال 1390در اين دانشگاه، پوشش حدود 30 درصدي از كل دانشجويان كشور، توسعه بيش از 500 مركز و واحد دانشگاهي در اقصي نقاط كشور، كسب رتبه دوم آسيا و رتبه ششم جهان در ميان دانشگاه‌هاي باز و از راه دور، و كسب رتبه برتر فرهنگي دانشگاه‌هاي ايران در سال 1389 و كسب رتبه برتر خدمت رساني به دانشجويان شاهد و ايثارگر در سال 1390. از دستاوردهاي دانشگاه پيام‌نور در دولت عدالت محور نهم و دهم بوده است

هدفهاي مهم دانشگاه

همگاني كردن آموزش عالي و ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه

تسهيل دسترسي برابر فرصتهاي آموزش عالي همه وقت

كاستن از محدوديتها و فراهم آوردن امكان ادامه تحصيلات دانشگاهي براي علاقه مندان، به ويژه در مناطق محروم.

فراهم آوردن زمينة استفاده از امكانات بالقوه، كه در نظام آموزشي متعارف كمتر به كار گرفته مي­‌شود.

تربيت بخشي از نيروهاي متخصص مورد نياز جامعه

اهتمام به گسترش مرزهاي دانش، به منظور دستيابي به نظريه‏هاي جديد علمي و توليد علم

مشاركت در حل معضلات اجتماعي

فراهم آوردن امكان دسترسي ايرانيان مقيم خارج از كشور و فارسي زبانان و علاقه مندان به جمهوري اسلامي به آموزشي عالي در اقصي نقاط عالم

وظايف اصلي دانشگاه

پذيرش و آموزش دانشجو در كلية مقاطع تحصيلي (دكتري، كارشناسي ارشد، كارشناسي و كارداني)

ايجاد زمينه براي ادامة تحصيل افرادي كه در نظام آموزشي متعارف به سادگي امكان‏پذير نيست.

ايجاد و به­كارگيري نظام آموزش نيمه حضوري مجازي و آموزش از راه دور راديو وتلويزيوني

ايجاد زمينه مساعد براي ارتقاي دائمي و به هنگام كردن سطح دانش نيروهاي كارآمد جامعه.

ايجاد زمينه‏هاي مناسب براي دستيابي به دانشهاي جديد و توليد علم

گسترش سطح دسترسي به آموزش عالي در اقصي نقاط جهان به خصوص براي ايرانيان و فارسي زبانان علاقه­مندان به جمهوري اسلامي

همكاري در ايجاد زمينه‏هاي مناسب براي مشاركت همگاني در توسعة فرهنگي جامعه و گسترش كمي و كيفي آموزش عالي

اهداف كمي دانشگاه پيام‌نور در برنامه پنجم توسعه (1394-1390)

افزايش نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي از 65/1 درصد به حداقل 15 درصد.

افزايش سهم دانشجويان فني و مهندسي از 11 درصد به 21 درصد، علوم پايه از 13 درصد به 17 درصد، كشاورزي از 4 درصد به 9 درصد، هنر از 07/0 درصد به 4 درصد و علوم انساني از 72 درصد به 49 درصد.

افزايش نسبت اعضاي هيأت علمي با رتبه استادياري و بالاتر به حداقل 25 درصد كل اعضاي هيأت علمي.

افزايش سرانه فضا از حدود 1 مترمربع به حدود 5/3 متر مربع.

افزايش تعداد مراكز بين‌المللي دانشگاه به حداقل 25 مركز.

افزايش تعداد قطب‌هاي آزمايشگاهي و مراكز پژوهشي به حداقل 31 واحد.

افزايش نسبت دانشجويان شركت‌كننده در دوره‌‌هاي مجازي به حداقل 5/12درصد كل دانشجويان دوره‌هاي نيمه حضوري.

انتشار حداقل يك نشريه علمي ـ تخصصي در هر گروه آموزشي.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار