تيتراژ كتابهاي كودك در ايران با بيست ميليون جمعيت كودك در مقايسه با ساير كشورها رقم بسيار پايين و ناراحت كننده اي است.

محمدرضا يوسفي، نويسنده ادبيات كودك و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: وضعيت نشر كتابهاي كودك در سالهاي اخير فاجعه آميز بوده است.
وي اظهار كرد: مساله گراني كاغذ مهمترين عامل تاثير گذار در اين راستا بوده به طوريكه ناشران زيادي را  از ميدان به در كرده است.
يوسفي در رابطه با تاثير ادبيات بر رشد عاطفي كودكان گفت: در كل ادبيات پديده اي عاطفي است كه به صورت هاي گوناگون نظير شعر و داستان بر كودكان تاثير مي گذارد و مهمترين ويژگي آن برقراري ارتباط عاطفي با مخاطب است.
وي در رابطه با مشكلات نشر كتابهاي كودك گفت: موانع گوناگوني بر سر راه انتشارات كتابهاي كودك وجود  دارد از قبيل مشكل گراني كاغذ و هزينه ها مشكل سخت گيريهاي ارشاد كه امكان پخش خيلي از كتابها را نمي‌دهد و همين طور كمبود ناشران در اين راستا كه ضربه سنگيني به ادبيات كودك  وارد و جاي خالي آن را محسوس تر مي‌كند.
شاعر و نويسنده كتابهاي كودك گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد امكان پخش، توزيع كتابها را بالا ببرد
وي ادامه داد: در حال حاضر خيلي از ناشرين خرد امكان و اجازه پخش خيلي از كتابها را ندارند و فرهنگ سراهاي شهرداري در اين زمينه بهتر عمل مي كنند.
يوسفي در رابطه با وضعيت نشر ايران در مقايسه با ساير كشورها گفت: اخيرا يك هيئتي از انجمن نويسندگان پكن به ايران آمده بودند و در طول جلسه اي كه برگزار شده بود تيراژ كتابهاي كودك خود را بين پنجاه تا پانصدر هزار تا اعلام كردند كه در مقايسه با تيراژ كتابهاي كودك در ايران رقم قابل مقايسه اي نيست.
وي اظهار داشت: چنين تيراژي در كشور ما با بيست ميليون جمعيت كودك رقم بسيار پايين و ناراحت كننده اي است./ص
برچسب ها: ادبیات ، نشر ، کتاب ، ناشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.