رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزکوه از ثبت هنر صنایع دستی هنرمند فیروزکوهی و خالق تابلوهای زیبا با استفاده از گل های طبیعی در آینده ای نزدیک خبر داد.

ˈسیداحمد حسینی هراندهˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: یکی از اقدامات اولیه انجام شده پس از استقرار اداره میراث فرهنگی در فیروزکوه، اجرای طرح امکان سنجی در حوزه های مختلف گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی بود.

وی گفت: این مهم با برگزاری همایش های متعدد با حضور اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای بخش های مرکزی و ˈارجمندˈ اجرایی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه افزود: نتایج اجرای این طرح شناسایی هنرمندانی چیره دست در سطح شهرستان بود که در این سال ها مغفول مانده و برای پیشرفت و توسعه کار خود به استان ها و شهرستان های اطراف مهاجرت کرده بودند.

وی از شناسایی هنر منحصر به فرد تابلوسازی با گل های طبیعی در این طرح خبر داد و تصریح کرد: این هنر که در زمره صنایع دستی طبقه بندی می شود تاکنون در سطح کشور سابقه نداشته و به زودی و پس از اخذ تاییدیه های لازم ثبت رسمی می شود.

ˈمه هستی جوادزادهˈ هنرمند فعال و خالق این آثار بدیع از روستای ˈورسخوارانˈ است که به علت کمبود امکانات و نبود حمایت ها، تاکنون در تهران به ادامه فعالیت پرداخته است.

وی که اخیرا از یکی از آثارش دربرگزاری دومین همایش ˈارائه راهکارهای اقتصادی توسعه فیروزکوهˈ با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی رونمایی شد، در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: ایده خلق تابلو با استفاده از گل های طبیعی را از سال 76 با جمع آوری و خشک کردن انواع گل ها آغاز کرده است.

جوادزاده افزود: در اجرای این کار در مرحله نخست طرح مورد نظر بر روی کاغذ رسم می شود و پس از آن با استفاده از گلبرگ ها، ساقه، برگ ها و حتی پرچم های انواع و اقسام گل ها، طرح مورد نظر جان می گیرد.

وی که مدرس یکی از هنرستان های تهران است، خاطرنشان کرد: جمع آوری انواع گل ها، خشک کردن آنها به شکل سنتی لای برگ های کتاب و پس از آن مونتاز، مجموعه عملیاتی است که برای خلق چنین آثاری صورت می گیرد.

هنرمند فیروزکوهی تصریح کرد: چیدمان، مهمترین و حساسترین مرجله اجرای هر طرح است که در آن قسمت های مختلف خشک شده گل با انجام قیچی کاری، برش صحیح قطعات و استفاده محدود از چسب تینر، با دقت و وسواس هر چه تمامتر اجرایی می شود که گاهی روزها زمان می برد.

وی اذعان داشت: در بیشتر آثار طبیعت، گل ها و حیوانات به عنوان الگو و مدل قرار گرفته اند و گل های رُز، مرجان، ارغوان، انار و قنطوریون (گل مریم) که از پایداری و ماندگاری بیشتری در رنگ و لعاب برخوردارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

این گزارش حاکی است 36 اثر از این هنرمند در دومین نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و تولیدات داخلی شهرستان فیروزکوه که پنجم تا هفتم دی ماه جاری برگزار شده بود، در معرض دید عموم قرار گرفت که با تایید ضمنی کارشناسان استانی به زودی برای ثبت رسمی به معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی استان تهران ارسال می شود./ع


برچسب ها: گل ، تابلو سازی ، هنرمندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.