اگر قيمت طلا براساس نرخ ارز مرجع و يا حتي نرخ مبادله اي آن تعيين شود قيمت طلا به طور حتم در بازار داخلي به زير 100 تومان خواهد رسيد که اين کار کاملا شدني است زيرا قيمت واقعي طلا زير 100 تومان است.

کامران صداقت کارشناس مسائل اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: بيش از 90 درصد کشورها نرخ طلا را براساس اونس جهاني تعيين مي کنند به طوريکه اگر قيمت جهاني هر اونس طلا را 1700 دلار فرض کنيم قيمت طلا در بازار داخلي بدين شرح خواهد بود: 

قيمت جهاني هر اونس طلا × قيمت يک مثقال طلا در بازار داخلي يعني 32.15 × قيمت روز دلار تقسيم بر 360.26 درصد برابر با قيمت يک مثقال طلاي 17 عيار است که اين فرمول براي تعيين نرخ طلا به کار مي رود.

وي تصريح کرد: مبناي ديگري که براي تعيين قيمت سکه به کار مي رود بدين شرح است:
عيار سکه در گذشته بر پايه عيار طلاي 17 بوده که در حال حاضر عيار 22 براي آن در نظر گرفته شده، براين اساس قيمت نهايي طلا × عيار 22 تقسيم بر 17 برابر با قيمت سکه است اما بايد در کل در نظر بگيريم که قيمت سکه و خود يک گرم طلا بيش از اين است که بارها رئيس کل بانک مرکزي در مصاحبه هاي خود از آن به عنوان حباب ياد کرده است.

اين کارشناس مسائل اقتصادي تصريح کرد: اين موضوع در مورد سکه و طلا به دليل آن است که علاوه بر نرخ جابجايي و اجرت هاي در نظر گرفته شده بحث مناسبت هاي اجتماعي و ساير فعاليت هاي اقتصادي مانند موضوع بورس هميشه دخيل در آن بوده و همين موضوع باعث شده که قيمت طلا و سکه در بازار داخلي همواره بيشتر از قيمت جهاني باشد.

براين اساس هرچه رونق کسب و کار در رابطه با بازار سکه و طلا بيشتر باشد حباب موجود در آنها افزايش مي يابد.

اگر براساس فرمولي که ارايه شد قيمت طلا و سکه محاسبه شود به هيچ عنوان افزايش حبابي در اين 2 کالا وجود نخواهد داشت.

وي ادامه داد : قيمت دلار در نظر گرفته شده در تعيين نرخ طلا به هيچ عنوان قيمت ارز مرجع نيست بلکه برپايه قيمت روز دلار در بازار آزاد تعيين مي شود.

صداقت ادامه داد: فاصله قيمت واقعي که در صرافي ها در مورد قيمت سکه و طلا وجود دارد حتي اگر برپايه نرخ مبادله اي محاسبه شود قيمت طلا و سکه پائين تر از نرخ فعلي خواهد بود.

صداقت ادامه داد:خانواده هاي ايراني  به طلا و سکه فقط به عنوان مصرف کالايي نگاه نمي کنند بلکه از آن به عنوان سرمايه قابل تبديل به دارايي استفاده مي شود.

اين کارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينکه تبديل دارايي ها به کالاهايي همچون طلا و سکه باعث توليد مازاد تقاضا در بازار مي شود ، گفت: يکي از راهکارهاي مربوط براي کنترل بازار طلا و سکه رونق کسب و کار است که باعث واقعي شدن قيمت طلا و سکه و رسيدن آن به نرخ هاي رايج در بازارهاي جهاني مي شود.

صداقت اظهار داشت: در بحث محاسبه طلا بايد قيمت شمش را هم در کنار قيمت هر اونس طلاي جهاني که براساس عيار 24 است در نظر گرفته شود و در اين رابطه درجه خلوص هر اونس طلاي 24 عيار در جهان 999.9 درصد است، اين فرمول ها در کشورهايي که کسب و کار در آنها رونق چنداني ندارد و در نهايت سهم بخش خصوصي کمتر از 50 درصد است به طور کامل رعايت نمي شود.

ضمن آنکه مبناي تعيين درجه خلوص هر اونس طلاي 24 عيار براساس فلزات گرانبهايي مانند مس و نقره است.

**بانک مرکزي تعيين کننده قيمت نهايي سکه نيست

به گفته اين کارشناس مسائل اقتصادي بانک مرکزي به هيچ عنوان نمي تواند تعيين کننده نهايي سکه در بازار داخلي باشد چون سياست گذاري ها و برخي از عوامل اجتماعي و خارجي به هيچ عنوان در دست بانک مرکزي نيست اما اين بانک مي تواند از طريق اعمال نظارت هاي دقيق جلوي پولشويي و جابجايي سرمايه هاي ناشي از انجام معاملات سکه را در بازار آزاد بگيرد.

و همچنين از فعاليت سودا گران اقتصادي مربوط به بازار سکه و طلا جلوگيري شود که بخشي از آن مربوط به بانک مرکزي در رابطه با فرهنگ سازي اقتصادي است و بخشي ديگر مربوط به کمک وزارت آموزش و پرورش و ساير نهادها براي فرهنگ سازي اقتصادي در حيطه فعاليت هاي مربوط به بازار سکه و طلا و ساير نهادهاي اقتصادي است.

**تاثير اتحاديه هاي طلا و جواهر بر روند قيمت گذاري طلا و سکه 

صداقت در ادامه در پاسخ به اين سوال که اتحاديه هاي طلا و جواهر چقدر تاثيرگذار بر روي بازار سکه و طلا استف گفت: اتحاديه ها و صنوف طلا و جواهر قبل از آنکه تاثيرگذار بر روند بازار طلا و سکه کشور باشند بحث نظارت بر اين اتحاديه ها مهم است زيرا نظارت نقش مهمتري بر روي طلا دارد تا خود فعاليت اتحاديه ها، چون سوء  استفاده از روند فعلي بازار طلا و سکه به منظور انگيزه هاي مالي و سودجويي هايي که مي توان از اين 2 بازار کرد نقش مهمي در کاهش عرضه اين دو کالا و در نهايت گران شدن طلا در کشور دارد.

**قيمت طلا و سکه براساس نرخ دلار در بازار آزاد

صداقت با تاکيد بر اين موضوع که در شرايط کنوني قيمت طلا و سکه براساس نرخ دلار در بازار آزاد تعيين مي شود گفت: اگر قيمت طلا براساس نرخ ارز مرجع و يا حتي نرخ مبادله اي آن تعيين شود قيمت طلا به طور حتم در بازار داخلي به زير 100 تومان خواهد رسيد که اين کار کاملا شدني است زيرا قيمت واقعي طلا زير 100 تومان است حتي براساس فرمولي ذکر شد.

برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ ، طلا ، سکه ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار