خبر رسانه های غربی درباره بستن تنگه هرمز در حین رزمایش ولایت ۹۱ و در بوق و کرنا کرد ن این ماجرا که رسانه های غربی آن را سرآغازی برای بستن تنگه هرمز دانسته اند ، نشان از ترس و وحشت غربی ها از این اقدام احتمالی ایران دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، خبر رسانه های غربی درباره بستن تنگه هرمز در حین رزمایش ولایت ۹۱ و در بوق و کرنا کرد ن این ماجرا که رسانه های غربی آن را سرآغازی برای بستن تنگه هرمز دانسته اند ، نشان از ترس و وحشت غربی ها از این اقدام احتمالی ایران دارد.

هر چند، سخنگوی رزمایش تخصصی ولایت ۹۱ در واکنش به خبر رسانه های غربی درباره بستن تنگه هرمز در حین رزمایش گفته: اعلامیه های ارتش به کشتی های تجاری و نظامی برای عدم آسیب دیدن این کشتی ها در طول مدت زمان برگزاری رزمایش است، اما در هر حال این امر واکنش شدید رسانه های غربی را در پی داشته است.

دریادار امیررستگاری در مورد واکنشهای رسانه های غربی در مورد اخطارهای ارتش در طول رزمایش به کشتی های خارجی بیان داشت: ارتش هیچگونه اخطاری نداده است . در زمان برگزاری هر نوع رزمایش نظامی برابر عرف بین المللی اعلامیه هایی باید برای آگاهی کشتی های عبوری ارسال شود تا از هر گونه آسیب دیدگی احتمالی جلوگیری شود.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: نیروی دریایی ارتش در همین راستا در زمان برگزاری رزمایش اعلامیه هایی در فرکانسی که برای همه کشتی ها قابل شنیدن باشد به کشتی های عبوری تجاری و نظامی محدوده رزمایش اعلام می شد تا در زمانهای خاص این کشتی ها در این محدوده با احتیاط تردد کنند.

وی اظهارداشت: این اعلامیه ها برابر با عرف بین المللی برای عدم آسیب دیدگی و تامین امنیت کشتی های تجاری و نظامی در ساعات خاصی که رزم نظامی در حال برگزاری است صادر می شود.

در هر حال، واکنش رسانه های غربی نشان دهنده این اصل است که تنگه هرمز برای غرب اهمیت زیادی دارد و بستن آن توسط ایران اقتصاد غرب را بیش از پیش دچار اشکال می کند.

بی تردید، تنگه هرمز گلوگاه استراتژيك چرخه اقتصاد جهاني است و چه بسا اگر روزي اين تنگه فشرده شود و امكان عبور انرژي كارخانه هاي غرب از آن نباشد،گلوگاه بسياري از قدرت هاي زورگو بسته مي شود.

در ماه هاي گذشته اهميت عبور انرژي از تنگه هرمز به گونه اي نبض بازارهاي جهاني را تحت تأثير قرارداده است كه با هر خبر تهديدآوري كه جمهوري اسلامي ايران در زمينه تنگه هرمز منتشر مي كند به ناگاه بازارهاي انرژي جهاني متلاطم مي شوند.
گفتنی است، با برگزاری رزمایش ولایت ۹۱ و بستن تنگه هرمز برای برقراری امنیت کشتی های تجاری در این رزمایش، برخي رسانه‌هاي منطقه و بين‌الملل تنها به بازتاب اين رزمايش پرداخته و برخي ديگر با بيان تحليل‌هايي سعي كردند اين رزمايش را خطرناك جلوه دهند.

در اين ميان برخي رسانه‌هاي آمريكايي تلاش كردند رزمايش بزرگ دريايي ولايت ۹۱ را تمرين ايران براي بستن تنگه هرمز عنوان كنند. سایت شبکه تلویزیونی «الجزیره» با اشاره به آغاز رزمایش نوشت: اقدام ایران به برگزاری رزمایش در حالی صورت مي‌گیرد که آمریکا و متحدان غربی‌اش برای توقف برنامه هسته‌اي ایران به ایران فشارهای زیادی می‌آورند و ایران بارها اعلام کرده است که قادر است تنگه حیاتی هرمز را که محل عبور انرژی جهان است، ببندد.

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» هم با اشاره به آغاز رزمایش نظامی ولایت ۹۱ نوشت: ایران چهار ماه پیش هم با استفاده از زیردریایی‌ها و ناوهایش اقدام به برگزاری رزمایش مشابهی در منطقه کرد و این در حالی بود که آمریکا و متحدینش هم در خلیج فارس، در حال برگزاری رزمایش نظامی بودند.«سی بی اس نیوز» آمریکا نیز با اشاره به شرکت ناوها، زیردریایی‌ها، جنگنده‌ها و هاورکرافت‌های ایران در این رزمایش عظیم دریایی اعلام کرد ایران در حالی این رزمایش را برگزار مي‌‌كند که فشار غرب برای متوقف کردن برنامه هسته‌اي ایران افزایش یافته است و ایران هم پیش‌تر تهدید کرده بود که قادر است تنگه هرمز را ببندد.

در گزارش سی بی اس آمده است ایران به کشتی‌های خارجی هشدار داده است تا سوم ژانویه(۱۴ دی) از نزدیک شدن به منطقه برگزاری رزمایش خودداری کنند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به آغاز رزمایش مذکور نوشت: ایران رزمایش نظامی شش روزه‌اش را با هدف نمایش توانمندی نظامی‌اش در منطقه‌ای آغاز کرده است که مسیر عبور ۴۰ درصد انرژی جهان است.شبکه «العربیه» هم با اشاره به آغاز این رزمایش به نقل از «حبیب‌الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش هدف ازبرگزاری این رزمایش نظامی را نمایش توانمندی‌های نظامی ایران و در عین حال ارسال پیام صلح و دوستی ایران به کشورهای همسایه خواند.

یک رسانه آمریکایی هم با اشاره به وسعت منطقه برگزاری این تمرین نظامی و با اشاره به تجهیزات و امکانات به کار گرفته شده در این رزمایش مدعی شد: نیروهای شرکت کننده در این رزمایش برای بستن تنگه هرمز تمرین مي‌كنند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.