کتیبه های تاریخی فرهنگی دوره مشروطیت « پیرغار » در استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل نشت آّب و رطوبت در معرض خطر تخریب نابودی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

این سنگ نوشته ها، به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان واقع شده اند.

این کتیبه ها، متعلق به دوره مشروطیت در دوران قاجاریه ( مظفرالدین شاه ) است و بر روی یک تخته سنگ در کوهپایه ای از رشته کوه زاگرس، در تفرجگاه پیرغار ساخته شده است.  

نفوذ آب و خیس بودن این کتیبه ها از مواردی است که هم اکنون در آنها مشاهده می شود و لذا این سنگ نوشته ها، به دلیل نشت آّب و رطوبت، و عدم مناسب سازی حفاظت، مورد تخریب قرار گرفته اند. 
ورود آب به ترک سنگ ها و یخ زدگی آن، می تواند موجب شکستگی و از بین رفتن کتیبه ها شود.
اطراف این کتیبه های تاریخی یک دیوار نرده ای فلزی کشیده شده که دارای یک درب ورودی است و در بالای کتیبه هم بمنظور جلوگیری از بارش باران و برف، یک شیروانی قرار داده شده است.
هم اکنون، به دلیل آغاز فصل سرما در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان فارسان، ورود مسافر به مناطق گردشگری از جمله پیرغار بسیار کاهش یافته است.
استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی کشور و در محدوده رشته کوهای زاگرس قرار گرفته و دارای مناطق گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است.
قلعه های تاریخی، پل های تاریخی، کتیبه های تاریخی و ... از نمونه آثارهای تاریخی این استان هستند که برخی از آنها در اثر بی توجهی ها در حال تخریب هستند.
قلعه تاریخی هوره، قلعه تاریخی گرم دره، و کتیبه های تاریخی منطقه پیرغار فارسان، از نمونه آثار تاریخی در استان چهارمحال و بختیاری هستند که هم اکنون با خطر تخریب مواجه هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.