همه من را با نام «عبدلي» مي شناسند. بعضي ها فکر مي کنند فاميلم عبدلي است ولي مي گويم فاميلم انصافي است و عبدلي همان نقشي است که با آن ماندگار شدم! به هر حال خيلي ها با همين نام صدايم مي کنند!

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

سال ها خنده بر لبان مردم جاري مي کند و با بازي در برنامه هاي مختلفي هم چون «اوستا» و «عبدلي» در دل مردم جا خوش کرده است.«جواد انصافي» سال هاست در عرصه هنر فعاليت مي کند و خود را جزئي از مردم مي داند و همواره از ابراز محبت مردم خوشحال مي شود. وقتي با «انصافي» براي گفت وگو قرار می گذارم، با رويي گشاده از سفرهايش به مشهد و نمايش هايي که اجرا کرده است سخن مي گويد.

نخستين سفري را که به مشهد داشتيد به خاطر داريد؟

آن قدر امام رضا(ع) به من لطف دارد که زياد به مشهد آمده ام. گمان مي کنم دوران نوجواني بود که براي نخستين بار به زيارت آقا امام رضا(ع) آمدم و بعد از آن هم خيلي زياد به زيارت ايشان مي آيم. ارادت خاصي به آقا دارم و ايشان هم همواره من را مي طلبد و سعادت يار است که به پابوسي آقا بيايم.

تا حالا شده است که از آقا امام رضا(ع) حاجت بگيريد؟

بله. از قديم گفته اند که مکه ايرانيان مشهد است و بايد گفت حج فقراست. چون آقا در کشور ما، مدفون هستند همه ايرانيان و عاشقان حضرت براي برآوردن آرزوها و خواسته هايي که در دل دارند به آقا پناه مي برند. بعضي ها با صداي بلند و برخي نيز آهسته با آقا راز و نياز مي کنند.

امام رضا(ع) هم آن قدر بزرگوار هستند که درددل آن ها را مي شنوند، معتقدم اگر نيت کني و از راه دور با آقا ارتباط عاشقانه و عارفانه برقرار کني حاجتت را برآورده مي کنند. آقا تمام نجواهاي دور و نزديک را مي شنوند و به آن عنايت دارند.تاکنون تمام خواسته هاي من برآورده شده است البته چون تعداد خواسته هايم زياد بوده هم چنان ادامه دارد.

مشهد طي اين سال ها تغييرات زيادي کرده است، در اين باره بگوييد.

خيلي فرق کرده است، در آن زمان مشهد سادگي خاصي داشت، يعني صداقت و سادگي خاصي در مشهد به ويژه اطراف حرم به چشم مي آمد چون ما سال هاست که به حرم مطهر مي آييم اين گستردگي و پيشرفت براي ما به گونه اي ديگر است، درست است که اين گستردگي وسعت سبب شده است زائران بيشتري به زيارت آقا بيايند ولي آن زمان سادگي و خلوص ديگري داشت. من در لواسان زندگي مي کنم و هنوز در اين مکان امامزاده هايي داريم و هميشه به زيارتشان مي روم.

چه قدر توانسته ايد از طريق هنر در ترويج فرهنگ رضوي موثر باشيد؟

من در زمينه آيين هاي ايراني، اسلامي و مذهبي کار مي کنم و آيين هايي را که در عين حال شاد است به نمايش مي گذارم آيين هايي که در عين حال گوياي موضوعات انتقادي نيز هست.

به طور مثال جديدترين کاري که روي صحنه برديم مربوط به اجرايمان با موضوع «شب يلدا» بود.در اين شب بحثي داريم که مي گوييم نخستين آجيل (شب يلدا)، دومين آجيل(شب چهارشنبه سوري)، سومين آجيل (شب عيد) و چهارمين آجيل (که آجيل مشکل گشاست) خاص هر فصل مشخصي است.

يعني افرادي که مشکلي دارند به حضرت علي(ع) متوسل مي شوند و آجيل مشکل گشا را هفت شب جمعه بين مردم تقسيم مي کنند، به هر حال اگر چه اين موضوع ها نيت خاص مذهبي دارد اما بحث هاي ديگري هم در اين زمينه وجود دارد، به طور مثال هر يک از اين آجيل ها خاصيت خاص خود را دارند. آجيل مشکل گشا را بايد بين فقرا تقسيم کرد چون ثواب دارد.

تا حالا غذاي نذري حضرت را خورده ايد؟

بله. يک مرتبه که با همسرم به زيارت آقا علي ابن موسي الرضا (ع) آمده بوديم در صحن حرم آقايي 2 غذاي نذري به ما داد و گفت سهم شماست. من هم خيلي خوشحال شدم و آن روز مهمان حضرت بوديم.



با چه اثري بين بينندگان شناخته و مطرح شديد؟

همه من را با نام «عبدلي» مي شناسند. بعضي ها فکر مي کنند فاميلم عبدلي است ولي مي گويم فاميلم انصافي است و عبدلي همان نقشي است که با آن ماندگار شدم! به هر حال خيلي ها با همين نام صدايم مي کنند!

بهترين هديه اي که از مردم مي گيريد چيست؟

شادي و لبخند مردم بهترين هديه اي است که مردم به من مي دهند.

چند دهه اوستا و عبدلي را به همراه امير پارسي اجرا کرديد و محبوب مردم شديد فکر مي کنيد تا چه زماني اين زوج در کنار هم برنامه اجرا مي کنند؟

تلاش مي کنيم و طرحي هم به شبکه ها داديم که اين دو شخصيت در کنار هم حضور داشته باشند. عبدلي و اوستا همان نمايش آييني است، يعني در واقع برگرفته از نمايش سياه بازي است که به روز شده و بحث هاي روز را مطرح مي کند. چون سياه هم لباسش را عوض کرد و به روز شده است دليلي هم ندارد صورتش را سياه کند.

در حال حاضر چه مي کنيد؟

قراردادمان برای اجراي برنامه «آفتاب مهرباني» با تغيير مديريت به پايان رسيد. قرار است ۲ نمايش را به نويسندگي، کارگرداني و بازي خودم روي صحنه ببرم. البته در جشنواره آيين هاي سنتي و کودک هم حضور مي يابم. در نمايشي که شب يلدا بازي کردم رسمي داشت که برايم جالب بود.

در رودسر گيلان شب چله رسمي دارد و چند نفر لباس آهو به تن مي کنند و در شهر و جلوي در خانه ها مي چرخند که پيام شان بسيار زيباست، اين که چرا آهو را انتخاب مي کنند، خيلي جالب است آن ها مي گويند آهو حيوان نجيب و معصومي است و در زمستان نمي تواند روزي خود را به دست آورد. به همين دليل آن زمان به امام رضا (ع) پناه مي برد.

گيلاني ها مي گويند معصوميت آهو سبب مي شود مردم آگاه شوند که به فکر هم نوعان خود که وضعيت مناسبي ندارند، باشند. ما اين قسمت را که خيلي جالب و زيبا بود در نمايش خود آورده بوديم و من بحث ضامن آهو را آن جا مطرح کردم. بايد بگويم هميشه آرزومند شادي هاي مردم هستم چون با روحيه سلامت، رزق و روزي نيز فراهم مي شود.

برنامه اي نوروزي داريم که پژوهش ۵ ساله اي روي آن انجام داديم. پيشنهاد کرده ام اين کار را در مشهد، استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي اجرا کنيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار