بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه ۸۵ سوره إسراء

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلًا
و در باره روح از تو مى‏پرسند بگو روح از [سنخ] فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندكى داده نشده است

*بعضی موجودات را امری الوجود خوانده اند که آنها بی نیاز از ماده و مدت و صرفا به اراده و فرمان پروردگار در لازمان و لامکان خلق می شوند . آنها بسیط و غیر غابل تجزیه ، نا متناهی و جاودانه اند و روح یکی از آنهاست .

*بنابراین به تعبیر قرآن روح یک حقیقت امری الوجود است که با تعیّنات و ماهیات عالم ماده قابل تعریف نیست.


*همین دو عالم در زندگی انسان نیز قابل درک است ،زیرا ما چیزهایی را به صرف اراده در ذهن خود می آفرینیم بدون نیاز به ماده و مدت ، اما وقتی خواستیم آن را در عالم خارج به ظهور رسانیم آنگاه نیازمند ماده و زمان خواهیم بود چنانکه معمار در ذهن خود طرحی را به یک دم پدید می آورد اما ممکن است برای ساختن آن سالها وقت نیاز باشد.

*به همین مناسبت است که روح نه زاده شده است نه می میرد، زیرا امری الوجود است و دستخوش تغییراتی که منتهی به مرگ می شود نیست. زیرا مرگ تفرقه اجزاء مرکب است و روح بسیط است و آن را جزء نیست.

روح هرگز زاده نشده است و هرگز از بودن بس نخواهد کرد

و هرگز نبود زمانی که روح نبود آغاز و پایان ،یک رویاست

روح بی تولد،بی مرگ ،بی تغییر و جاودانه است و مرگ هرگز او را لمس نکرده ،

هرچند که خانه روح ویران و بی جان در نظر آید.

سرادوین آرنولد

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار