بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۸۵ سوره إسراء

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلًا
و در باره روح از تو مى‏پرسند بگو روح از [سنخ] فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندكى داده نشده است

*چنین به نظر می رسد که خداوند در پاسخ اینکه روح چیست هیچ توضیحی و تعریفی به دست نداده و تنها فرموده است بگو که روح از عالم امر پروردگار است و شما را ای آدمیان از علم جز اندکی نصیب نشده است.

*بنابراین، نمی توانید روح را دریابید. تنها بدانید که روح از فرمان پروردگار است. اما حکمیان و عارفان همان عبارت «من امر ربّی » را تعریف ماهیت روح دانسته اند و گفته اند خداوند را دو عالم است.

*یکی عالم «خلق» و یکی عالم «امر» و مقصود از عالم خلق همه آفریدگان عالمِ ماده است که دارای زمان و مکان و بُعد و کشش هستند مانند زمین و آسمان و همه جسمها و بدنها اعم از طبیعت و انسان. مقصود از «عالم امر» عالم مجردات و جواهر غیر جسمانی است که از زمان و مکان یا ماده و مدت بیرون است.

*از این رو بعضی موجودات را امری الوجود خوانده اند که آنها بی نیاز از ماده و مدت و صرفا به اراده و فرمان پروردگار در لازمان و لامکان خلق می شوند . آنها بسیط و غیر غابل تجزیه، نا متناهی و جاودانه اند و روح یکی از آنهاست.

*بنابراین به تعبیر قرآن روح یک حقیقت امری الوجود است که با تعیّنات و ماهیات عالم ماده قابل تعریف نیست.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار