*بنابراین، نمی توانید روح را دریابید. تنها بدانید که روح از فرمان پروردگار است. اما حکمیان و عارفان همان عبارت «من امر ربّی » را تعریف ماهیت روح دانسته اند و گفته اند خداوند را دو عالم است.
*یکی عالم «خلق» و یکی عالم «امر» و مقصود از عالم خلق همه آفریدگان
عالمِ ماده است که دارای زمان و مکان و بُعد و کشش هستند مانند زمین و آسمان و همه
جسمها و بدنها اعم از طبیعت و انسان. مقصود از «عالم امر» عالم مجردات و جواهر
غیر جسمانی است که از زمان و مکان یا ماده و مدت بیرون است.
*از این رو بعضی موجودات را امری الوجود خوانده اند که آنها بی نیاز از ماده و مدت و صرفا به اراده و فرمان پروردگار در لازمان و لامکان خلق می شوند . آنها بسیط و غیر غابل تجزیه، نا متناهی و جاودانه اند و روح یکی از آنهاست.
*بنابراین به تعبیر قرآن روح یک حقیقت امری الوجود است که با تعیّنات و ماهیات عالم ماده قابل تعریف نیست.