سه فیلم مستند «نوروز در نئور»، «دختر بس» و «زنان ماهیگیر جزیره» از آثار برتر ششمین جشنواره بین المللی "سینما حقیقت" در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمده و مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی؛ پانزدهمین برنامه از مجموعه ی "شب ستاره" ویژه نقد و بررسی آثار برتر ششمین جشنواره بین المللی "سینماحقیقت"، با اكران و نقد و بررسی فیلم های مستند "زنان ماهیگیر جزیره" ساخته شیرین وحیدی و شهرزاد پویا، "دختر بس" به كارگردانی سپیده جعفری و "نوروز در نئور" ساخته عبدالله عزیزی برگزار شد و با حضور این هنرمندان، پریسا ساسانی (مجری)، سحر عصرآزاد (منتقد سینما) و جمعی از فیلمسازان و علاقمندان سینمای مستند مورد نقد و بررسی قرار گرفت.



* مستند "زنان ماهیگیر جزیره" اثری سفارشی نیست


شیرین وحیدی یكی از كارگردانان مستند "زنان ماهیگیر جزیره" با بیان آنكه سال ها همكاری با خانم پویا پیرامون تدوین آثار حرفه ای سینما، تجربیات گرانقدری را در اختیار آنها برای تولید این اثر قرار داده است، گفت: كار در حوزه سینمای مستند خصوصیات خاص خودش را دارد و دیگر آنكه مهمترین خواست ما در تولید این اثر پرداختن به سوژه ای بكر و متفاوت بود.
وی ادامه داد: "زنان ماهیگیر جزیره" به فكر برجسته سازی فعالیت دختران و ‌مادرانی بود كه در جزیره محروم و دورافتاده ای چون "هنگام" برای امرار معاش دست به كاری مردانه چون صید ماهی می زنند و در این راه، تمامی مخاطرات و سختی ها را به جان می خرند.
این تدوینگر سینما با اشاره به آنكه مستند "زنان ماهیگیر جزیره" نخستین تجربه حرفه ای وی در حوزه كارگردانی بود، افزود: انتقادات وارده به این فیلم مستند را می پذیرم و از آنها و تجربیات به دست آمده برای تولید آثار بعدی به بهترین نحو استفاده خواهم كرد.
در ادامه این نشست شهرزاد پویا دیگر كارگردان این مستند، نحوه زندگی و شكل گذران روزها و ساعت های این زنان در جزیره را بسیار آرام و یكنواخت دانست و در دفاع از ریتم كند این اثر گفت: اولویت ما در تدوین، رسیدن به ریتمی كندتر از آنچیزی است كه امروز شاهد آن هستیم، اما چون قرار بود فیلم برای تلویزیون تولید شود مجبور بودیم تا به صبر و شكیبایی مخاطبان نیز احترام بگذریم.
وی همچنین با رد سفارشی بودن این مستند گفت: پیشنهاد ساخت این اثر از طرف ما به تلویزیون داده شد و مورد توافق آنها قرار گرفت و در طول ساخت، به دلیل دو دوره فیلمبرداری مجزا و نگاه خاص ما در تدوین،‌ فیلمنامه اولیه كمی دچار تغییرات شد، اما جوهره اصلی آن حفظ شده است.



* اهمیت مقوله فرهنگ سازی با نگاه به پیشرفت تكنولوژی در جهان معاصر

در ادامه این جلسه، سپیده جعفری كارگردان مستند «دختر بس» نیز با اشاره به آنكه بارها دیده شده كه موضوعات و مستندهای كلیشه ای از حیث موضوع در كنار نگاه و ایده متفاوت كارگردان به یك اثر مقبول بدل شده است، گفت: هدفم در تولید این اثر شكستن كلیشه های رایج و رسیدن به یك قوم نگاری و مردم نگاری بومی براساس یكی از تفكرات جاری در فرهنگ عامه مردم بود.
وی ادامه داد: تلاش برای فرهنگ سازی، خواست كلان این مستند به شمار می رود، به خصوص آنكه با پیشرفت تكنولوژی و تفكر عصر حاضر ما نیازمند یك نوع تغییر نگرش در افكار و عقایدی هستیم كه بیشتر آسیب زا هستند تا پیش برنده جامعه ما در رسیدن به اهداف متعالی و انتخاب لحن طنز نیز برای تحقق این خواسته صورت گرفته است.

* گاهی لازم است میزانسن و بازی گرفتن از بازیگران را كنار بگذاریم


سومین بخش این نشست، به نقد و بررسی مستند "نوروز در نئور" به كارگردانی عبدالله عزیزی اختصاص داشت.
عزیزی با اشاره به آنكه دریاچه "نئور" در فاصله 45 كیلومتری شهرستان اردبیل قرار گرفته و شرایطی دارد كه همواره در شش ماه از سال كاملا یخ زده است، گفت: این منطقه تنها یك محیط بان دارد كه 9 سال است به همراه خانواده خود در آنجا و به دور از تمامی امكانات ساده یك زندگی معمولی به زندگی مشغول هستند.
وی ادامه داد: در ساخت این اثر هیچ تلاشی برای بازسازی واقعیت نشده است و اعضای آن خانواده همان زندگی حقیقی و واقعی خود را در مقابل دوربین به نمایش گذاشته اند و این صمیمیت و زندگی سخت و احساسی آنها، حتی بارها ما را بر آن داشت تا دوربین و امكانات ساخت فیلم را زمین بگذاریم و غرق در احساسات تلخ و شیرین آنها شویم.
گفتني است؛ در پایان این نشست و پس از پرسش و پاسخ میان حاضران در سالن با كارگردانان آثار اكران شده، هدایایی از طرف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانان و منتقدان حاضر در جلسه اهدا شد./ص
برچسب ها: سینما ، مستند ، حقیقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار