مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیامدهای ریاست جمهوری فرانسوا اولاند بر روند واگرایی اروپا و روابط فرا آتلانتیک بررسی کرد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارش خود که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه تهیه کرده، خاطرنشان ساخت که وخامت اوضاع اقتصادی فرانسه و افزایش نارضایتی‌های عمومی در این کشور شکست جناح حاکم و پیروزی سوسیالیست‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر فرانسه را در پی داشت و پیروزی فرانسوا اولاند در این انتخابات به ویژه از حیث پیامدهایی که بر روندهای سیاسی و اقتصادی حاکم در اروپا خواهد داشت بسیار حائز اهمیت قلمداد شده است.

این گزارش از به چالش کشیده‌شدن سیاست ریاضت اقتصادی به عنوان مهم‌ترین پیامد اروپایی پیروزی اولاند یاد می‌کند و می‌افزاید این امر مشکلات دولت‌های اروپایی برای اتخاذ سیاستی مشترک و مورد اجماع به منظور برون رفت از بحران اقتصادی جاری را افزایش خواهد داد. پیروزی اولاند همچنین می‌تواند میزان همراهی پاریس با سیاست‌های آمریکا را که در دوران سارکوزی به وجه غالب سیاست خارجی فرانسه تبدیل شده بود، کاهش دهد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از آن جهت که موقعیت حکومت های محافظه کار و راست گرا را در کل اروپا به خطر انداخته و انرژی تازه ای به جان گروه های اپوزیسیون چپ در این قاره بخشیده بسیار حائز اهمیت است زیرا می تواند بی ثباتی سیاسی در کل اروپا را به همراه داشته باشد که ناآرامی های سیاسی در یونان و اسپانیا از امواج اولیه آن به حساب می‌آیند. این ناآرامی‌ها می‌توانند چالش‌های فراروی نجات اقتصاد اروپا را به طور بي‌سابقه‌ای افزایش دهند. تزلزل در دولت‌های مستقر اروپایی و تقویت گروه‌های مخالف و احتمال به قدرت رسیدن آنها، صحنه سیاسی اروپا را وارد فضای جدیدی کرده است. این امر می‌تواند متضمن شکل‌گیری ظرفیت‌های جدید در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی باشد که ضروری است به طور دقیق و در حوزه‌هایی چون رایزنی با دولت‌های جدید اروپایی برای کاهش حمایت آن‌ها از تحریم‌ها علیه ایران، مورد توجه دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در حوزه سیاست خارجی کشور قرار گیرند.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، اولاند ، واگرایی ، مرکز ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار