مربيان برجسته دنياي فوتبال به عقيده مجيد جلالي سرمربي سابق فولاد خوزستان، از 2 حالت خارج نيستند. آنها يا مهندسين خوبي هستند و يا تکنيسين هاي قدرتمند!

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ مجيد جلالي از آن دسته از مربياني است که همواره به مسئله بازيکن سازي اهميت ويژه اي مي داد.

وي در فولاد خوزستان که بود، کارخانه اي از توليد بازيکنان خوب و پديده هاي ناشناخته تشکيل داد.

اين دسته از سرمربيان بيشتر از اينکه به فکر کسب نتيجه باشند، در انديشه پرورش استعدادهاي ناشناخته در فوتبال هستند.

مجيد جلالي مربيان خوب را به دو دسته مهندس و تکنيسين تقسيم مي کند.

مربيان مهندس آنهايي هستند که با استفاده از ابزار مناسب به امر هدايت مي پردازد. آنها اغلب با ستاره ها کار مي کنند. به اين نحو که مجموعه اي از بهترين مهره ها در خطوط مختلف از دفاع گرفته تا حمله، در اختيار دارند و با کنار هم گذاشتن آنها به اهداف خود مي رسند و نتيجه مي گيرند. به عنوان مثال، امير قلعه نويي اغلب در تيم هايي حضور داشته است که مجموعه اي از ستاره ها را در اختيار داشته است. بسياري از فوتبالي ها اين سرمربي را يک مربي مهندس موفق مي دانند، چون او به خوبي مي داند چه بازيکناني را در چه پست هايي بازي بدهد.

دسته ديگري از سرمربيان آن هايي هستند که جلالي از آنها تحت عنوان "تکنيسين" ياد مي کند. مربيان تکنيسين آنهايي هستند که به دنبال بازيکن سازي هستند. چنين مربياني که اغلب به علت نتيجه گرايي تيم ها نيز خيلي زود کنار گذاشته مي شوند، مي خواهند با کمترين امکانات به بهترين نتيجه برسند. البته در برخي موارد نيز اين مربيان به اهداف خود مي رسند. به عنوان مثال، در فصل گذشته عبداله ويسي سرمربي تيم صباي قم با جوانانش توانست دست به کار بزرگي بزند و رتبه چهارم جدول را از آن خود کند.

اين در حالي بود که نفت تهران نيز با فرکي و شاگردان جوان و جوياي نامش پنجم شد، در صورتي که پرسپوليس تهران با ستاره هاي خود به جايگاهي بهتر از دوازدهمي جدول دست پيدا نکرد.

به عقيده جلالي، مربيان مهندس هيچ کمکي به رشد و پيشرفت فوتبال کشور نمي کنند. مهندسان اغلب با تيم هاي بزرگ و پرستاره کار مي کنند. بيشتر نتيجه گيري ها و بردهاي آنها نيز مرهون حضور همين ستاره هايي است که شايد بيشتر آنها سابقه حضور در تيم ملي را نيز داشته باشند. اين سرمربيان اغلب کارنامه هاي درخشاني دارند، چون جز در موارد استثنايي موفقيت از آن تيم هايي است که مهره هاي قوي تري دارند.

در نقطه مقابل مربيان تکنيسين آرام و بي صدا، بدون توجه به کار ديگران با اندک داشته هاي خود، سعي در کشف استعدادهايي مي کنند که کمتر کسي به آنها بها مي دهند. به طور مثال، بسياري از مهره هاي جوان به دست امثال مجيد جلالي که به دنبال بازيکن سازي بودند، کشف شده و به دنياي فوتبال سطح اول کشورمان و حتي تيم ملي راه پيدا کردند.

آنچه مشخص است، دنياي فوتبال نياز به معماراني دارد که ضمن در خدمت گرفتن ستاره ها، نيم نگاهي نيز به معرفي چهره هاي جواني داشته باشند که آينده درخشاني در انتظار آنهاست./آق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار