رئيس جمهور آمريکا اذعان کرد کاسه صبر مردم آمريکا به علت بازيهاي سياسي و حل نشدن بحران مالي لبريز شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ باراک اوباما در سخناني در واشنگتن درباره بحران مالي آمريکا گفت: دو حزب دموکرات و جمهوري خواه در تلاش هستند به توافقي برسند که براساس آن اقتصاد کشور رشد کند و کسري بودجه کشور کاهش يابد. ما مي خواهيم به طرحي متوازن برسيم که براساس آن، هزينه ها به صورتي مسئولانه کاهش پيدا کند و درعين حال بسياري از آمريکايي ها، کمي بيشتر پرداخت کنند(ماليات) و مهمتر از همه اينکه از طبقه متوسط کشور محافظت شود و همه کساني که مي خواهند وارد طبقه متوسط کشور شوند. من هنوز هم مي خواهم اين کار انجام شود. اين کار ، کار درست براي خانواده هاي ما و تجارت ما و کل اقتصاد کشورمان است. مسئله اين است که ما به سرعت در اين زمينه اقدام کنيم. ما بايد حالا اين کار را انجام بدهيم. ما در وضعي قرار داريم که تا چهار روز ديگر براساس قانون، ماليات همه افزايش خواهد يافت و فيش حقوق همه آمريکايي ها به ميزان قابل توجهي کوچکتر خواهد شد. اين وضع براي اقتصاد کشور، طبقه متوسط و خانوارها بد است و درعين حال براي کسب و کارهايي بد است که به هزينه کردن خانوارها وابسته است. اگر کنگره به سرعت عمل کند مي تواند خوشبختانه از وقوع اين مشکل جلوگيري کند.
اوباما در ادامه افزود: من امروز گفتگوهاي خوب و  سازنده اي در کاخ سفيد با سران مجلس نمايندگان و سنا داشتم درباره اينکه چگونه به بهترين شکل ممکن مي توان مانع از افزايش ماليات براي طبقه متوسط کشور شد. من خوشبين هستم که ما هنوز مي توانيم به توافقي برسيم که در مجلس نمايندگان و سنا به موقع به تصويب برسد. سناتور هري ريد (رهبر دموکراتها در سنا) و سناتور ميچ مک کانل(رهبر جمهوري خواهان در سنا) همين حالا که ما صحبت مي کنيم در تلاش هستند به چنين توافقي برسند.  اما اگر توافق به موقع بين سناتور ريد و سناتور مک کانل حاصل نشود، من از سناتور ريد مي خواهم طرحي اساسي را به مجلس بياورد که به راي گذاشته شود. اين طرح براي محافظت از طبقه متوسط کشور، جلوگيري از افزايش ماليات بردرامد ، تمديد بيمه بيکاري براي دو ميليون آمريکايي جوياي کار است و زمينه را براي همکاري هاي آتي به منظور رسيدن به رشد اقتصادي بيشتر و کاهش دادن کسري بودجه مهيا مي کند. فکر مي کنم چنين پيشنهادي با  حمايت اکثريت دو حزب در مجلس نمايندگان و سنا به تصويب خواهد رسيد البته مشروط به اينکه سران سنا و مجلس نمايندگان اجازه بدهند اين طرح به راي گذاشته شود. اگر اعضاي مجلس نمايندگان يا سنا بخواهند به اين طرح راي منفي بدهند مي توانند اين کار را انجام بدهند اما بايد اجازه داد همه راي بدهند (بايد اين طرح به راي گذاشته شود). به اين صورت، مي توان در اين زمينه اقدام کرد. اگر طرحي با حمايت اکثريت در مجلس نمايندگان و حمايت اکثريت در مجلس سنا همراه شود، بايد به تصويب برسد.
اوباما گفت: مردم آمريکا نظاره گر اقداماتي هستند که ما انجام مي دهيم. کاملا روشن است که کاسه صبر آنها لبريز شده است. آنها مي بينند که اين وقايع را قبلا تجربه کرده اند و بار ديگر براي آنها تجديدخاطرات گذشته مي شود. مردم آمريکا مي پرسند چرا وضع به اين صورت است که در اين شهر(واشنگتن) نمي توان کارها را در قالب برنامه زماني مرتبط انجام داد؟ چرا همه کارها بايد تادقيقه نود معطل بماند؟ حالا ما در دقيقه نود هستيم. مردم آمريکا ديگر درباره ضرباتي صبر ندارند که خود ما بر بدنه اقتصاد کشور وارد مي کنيم. اقتصاد آمريکا در حال رشد است. اما حفظ کردن اين روند مستلزم اين است که مقامات منتخب وظايفشان را انجام بدهند. بازار مسکن در آمريکا بهبود پيداکرده است اما اگر مردم آمريکا درآمدشان کاهش پيدا کند، بازار مسکن از اين مسئله متاثر خواهد شد. نرخ بيکاري در آمريکا به پايين ترين سطح از سال 2008 تاکنون رسيده است. اما شاهد آن هستيم که فعالان تجاري و اقتصادي به علت عدم کارايي در واشنگتن که نظاره گر آن هستند، از فعاليت اقتصادي عقب نشسته اند. اقتصاددانها و فعالان مطرح اقتصادي همگي معتقدند که در سال دو هزار و سيزده، اقتصاد آمريکا رشد خواهد داشت مشروط به اينکه مسائل سياسي در واشنگتن مانعي در مسير پيشرفت آمريکا نباشد. بنابراين، ما بايد اين کار را انجام بدهيم. بار ديگر تاکيد مي کنم که جلسه امروز ما سازنده بود. سناتور ريد و سناتور مک کانل در حال بحث درباره توافقي بالقوه هستند که بتوان درنتيجه آن، لايحه اي با حمايت دو حزب از سنا خارج کرد و اين طرح را به مجلس نمايندگان برد و به موقع اقدام کرد تا بتوانيم تا مهلت تعيين شده يعني سي و يکم دسامبر کار را انجام بدهيم. البته باتوجه به اوضاعي که در واشنگتن وجود دارد و سير اوضاع سياسي در اين شهر، بايد منتظر ماند تا عملا اين اتفاق رخ بدهد. اما يک چيز که مردم آمريکا نبايد منتظر بمانند تا ببينند اقدام نکردن است. مردم آمريکا انتظار دارند اقدامي صورت پذيرد. من انتظار دارم لايحه مذکور در سنا مطرح شود. من از سناتور ريد مي خواهم اين کار را انجام بدهد و اين طرح را در صحن علني سنا مطرح کند. در اين طرح بايد اطمينان حاصل باشد که ماليات طبقه متوسط آمريکايي افزايش پيدا نکند، بيمه بيکاري براي دو  ميليون (بيکار) آمريکايي همچنان به قوت خود باقي باشد و اين طرح، پايه و اساسي براي تلاشهاي بعدي به منظور کاهش دادن کسري بودجه و برداشتن گامهاي بعدي براي رشد اقتصادي در سال آينده است. به هرحال، ما نبايد مهلت مقرر شده را از دست بدهيم. عمل به اين کار در اين مهلت، کمترين کاري است که مي توانيم انجام بدهيم. دموکراتها و جمهوري خواهان همگي مي گويند که نمي خواهند ماليات براي خانوارهاي طبقه متوسط آمريکا افزايش پيدا کند.
اوباما در ادامه افزود: بار ديگر بايد تاکيد کنم، در خارج از واشنگتن هيچکس درک نمي کند که مسائل در داخل به چه صورت است. اما همه مي دانند که ما اين الگوي تکراري را بارها و بارها تجربه کرده ايم. مردم آمريکا کارشان را انجام مي دهند. آنها تا مهلت مقرر شده کارهايشان را به پايان مي رسانند. آنها با هم بحث و گفتگو مي کنند و کارها را انجام مي دهند حتي اگر اختلاف نظر داشته باشند. اينکه مقامات منتخب آمريکا نمي توانند اين کار را انجام بدهند، گيج کننده است. بايد اين وضع متوقف شود. من تاحدودي خوشبين هستم که چنين توافقي (در واشنگتن) حاصل شود. هيچکس نمي تواند به صددرصد خواسته هايي برسد که مدنظر داشته است. اما به هرحال، بايد اطمينان حاصل کنيم که اقتصاد طبقه متوسط آمريکا، و اقتصاد آمريکا و همچنين اقتصاد جهان به علت اينکه عده اي نمي توانند کارشان را (در واشنگتن)انجام بدهند به صورت منفي تاثير بگيرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار