چند سالی است مدیریت شهری تهران برای کاهش ترافیک و تسریع در حمل و نقل عمومی اقدام به ساخت بزرگراه و گسترش وسایل حمل و نقل عمومی کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ براین اساس طی سال های اخیر چند بزرگراه مهم و اساسی در منطقه 13 ساخته شده که تردد خودروها را آسان تر کرده است.

 بزرگراه امیر المؤمنین امام علی (ع) یکی از طولانی ترین بزرگراه هاست که از مناطق مختلفی از جمله منطقه 13 عبور می کند برای ساخت این بزرگراه مدیریت شهری در محدوده شرق تهران مراحل مختلفی را طی کرده که با تملک املاک معارض در مسیر طرح و اجرای فعالیت های عمرانی کار ساخت بزرگراه پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده است برای آگاهی از تغییرات منطقه 13 پس از ساخت بزرگراه با سیروس میلانی معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 13 به گفتگو پرداختیم.

پیشرفت طرح در منطقه 13 را چگونه ارزیابی می کنید؟

بزرگراه امیر المؤمنین علی (ع) که کار ساخت آن با جدیت در حال انجام است، 23 کیلومتر طول دارد و یکی از بزرگترین بزرگراه های پایتخت به شمار می رود حدوداً 1500 متر از این بزرگراه که یکی از بزرگترین طرح ساخت بزرگراه است از منطقه 13 می گذرد، عملیات اجرای طرح بزرگراه امیر المؤمنین علی (ع) در منطقه 13 همچنان در حال پیگیری است و تاکنون اجرای طرح براساس برنامه ریزی انجام شده و پیشرفت های خوبی داشته است.

مهمترین تأثیرات ساخت بزرگراه امیر المومنین امام علی (ع) در منطقه 13 چیست؟

ساخت بزرگراه امیر المؤمنین (ع) به عنوان اصلی ترین و طولانی ترین محور بزرگراهی در شبکه ارتباطی محدوده شرق تهران از راهکارهای کاهش ترافیک است پس از اتمام مراحل ساخت، ظرفیت خوبی از نظر ترافیکی در منطقه 13 ایجاد شده و مشکل تردد خودروها در مسیر شمالی_جنوبی حل می شود ضمن اینکه با احداث بزرگراه، سرعت حرکت خودروها افزایش یافت و بار ترافیکی در سایر نقاط محدوده کاهش چشمگیری می یابد.

اخیراً دو پل در منطقه 13 راه اندازی شد، بهره برداری از آنها چه تأثیراتی در کاهش بار ترافیکی محدوده دارد؟

یکی از راهکارهایی که برای تسهیل در حمل و نقل عمومی اندیشیده شد بازگشایی تقاطع صفا و خیابان پیروزی بود که اخیراً به بهره برداری رسید، بزرگراه امام علی (ع) یک مسیر شمالی_جنوبی است اما با ساخت و بازگشایی پل های مورد نظر تردد شهروندان در مسیر شرقی_غربی و غربی_شرقی امکان پذیر شد و شهروندان می توانند بدون هیچ مشکلی در مسیر غرب از خیابان های اقبال، منتظری و شرق زاهد گیلانحی، پیچک و پرواز تردد کنند.

از فواید دیگر طرح بگوئید؟

یکی از اهدافی که مدیریت شهری با طرح احداث بزرگراه امیر المؤمنین علی (ع) دنبال می کند کاهش بافت فرسوده در مناطق درگیر است براین اساس و در راستای دستیابی به این هدف بزرگراه امیر المؤمنین علی (ع) از قلب بافت فرسوده منطقه یعنی ناحیه یک عبور می کند که با توجه به اینکه میزان قابل توجهی از بافت فرسوده منطقه معارض بزرگراه است با ساخت بزرگراه، بخش قابل توجهی از بافت فرسوده منطقه تخریب می شود از سوی دیگر راه اندازی آن بهانه خوبی برای بازسازی املاک و بافت فرسوده مجالور طرح است بازسازی این املاک آنها را برای مقاومت در برابر حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی مثل زلزله آماده می کند.

در مسیر ساخت هر طرح، مسائل و مشکلاتی وجود دارد برای کاهش این مشکلات چه تدابیری اندیشیده شده است؟

یکی از مسائلی که ساکنان منطقه را آزرده ساخته مسئله رفت و آمد در این محدوده است که با توجه به فعالیت های عمرانی امکان تردد وجود ندارد اما مدیران شهری برای کاهش مشکلات تدابیری را اندیشیده و ضمن بازگشایی دوپل صفا و پیروزی، مسیرهای جایگزین را معرفی کرد به هر حال برای دستیابی به نتایج مثبت ترافیکی طرح، باید مراحلی طی شود که امیدوارم با همکاری شهروندان و همت مسئولان به زودی شاهد تحولات مثبت در منطقه 13 باشیم./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار