تیرگی زیاد عینک آفتابی ممکن است مضر باشد چون با باز شدن مردمک زیر آن و عدم فیلتر شدن اشعه مضر به اندازه کافی، ورود این اشعه به چشم آسانتر خواهد شد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد تقی نائینی، جراح و متخصص بیماریهای چشم و فلوشیپ استرابیسم ضمن بیان این مطلب گفت: اشعه ماورای بنفش به عنوان یک اشعه مضر برای چشم شناخته می شود که منشاء آن نور خورشید است و در ایجاد بعضی از بیماری ها مثل آب مروارید، ناخنک، سرطان های پوست و برخی از مشکلات شبکیه نقش دارد.

دکتر محمد تقی نائینی اظهارداشت: یک عینک آفتابی با تیرگی مناسب میتواند تا حد بسیار زیادی مانع از ورود این اشعه به چشم شود.

وی بیان کرد: امروزه استفاده از عینک آفتابی در جوامع مختلف و در سنین متفاوت بسیار متداول شده است.

این پزشک جراح ادامه داد: اگرچه اکثر افراد در انتخاب عینک آفتابی بیشتر به جنبه های زیبایی آن توجه می کنند ولی باید به خاطر داشت که انتخاب یک عینک آفتابی مناسب می تواند توانایی بینایی افراد را افزایش داده وبا جلوگیری از عبور امواج زیان آور به سلامتی چشم کمک شایانی کند.

این متخصص بیماریهای چشم خاطر نشان ساخت: استفاده از عینک آفتابی از سال 1940در کشورهای پیشرفته متداول شده است ولی متاسفانه در شهرهای کوچک، کشورهای در حال توسعه هنوز به فردی که از عینک آفتابی استفاده می کند به چشم دیگری نگاه می کنند.

 دکتر نائینی گفت: بیشتر چشم پزشکان توصیه می کنند از عینک آفتابی استفاده کنید که بتواند 90تا100درصد اشعه ماورای بنفش A,Bتا طول موج 400نامومتر را جذب کند .

وی با بیان اینکه اکثر این عینک آفتابی ها با علامت UV400مشخص می شوند ، تصریح کرد: ولی اتحادیه اروپا تا UV380را نیز استاندارد می داند و این مارکها ممکن است به تقلب روی عینک درج شده باشد .

این جراح و متخصص بیماریهای چشم اظهار داشت: روش فهمیدن تقلبی بودن این مارکها با استفاده از دستگاههای مخصوصی است که اشعه ماورای بنفش را به عینک می تاباند و میزان جذب آن را معلوم می کند. این دستگاه در اکثر مطبهای چشم پزشکی موجود می باشد.

دکتر نائینی اضافه کرد: عینک های آفتابی علاوه بر خاصیت فوق باید خاصیت مهارکنندگی نور آبی انرژی دار را هم داشته باشند که یک لایه مخصوص روی این عینک های آفتابی تعبیه می شود واز ورود این اشعه مضر که عامل مهمی برای تخریب سنی شبکیه AMD  می باشد، جلوگیری کند.

 این پزشک جراح ادامه داد: عینک آفتابی بایستی طوری انتخاب شود که به اندازه کافی به چشم نزدیک باشد تا حدی که سطح حلقی آن با مژه ها تماس پیدا نکند و کناره های آن بایدطوری باشد که نور خورشید نتواند از کنار به چشم بتابد.

این متخصص بیماریهای چشم اظهار داشت: تیرگی زیاد عینک آفتابی ممکن است مضر باشد چون با باز شدن مردمک زیرآن و عدم فیلتر شدن اشعه مضر به اندازه کافی ، ورود این اشعه به چشم آسانتر خواهد شد.

 دکتر نائینی اضافه کرد: تیرگی باید به اندازه ای انتخاب کرد که شخص بتواند از داخل آینه چشم خود را از پشت عینک آفتابی  ببیند و یا با مشورت با چشم پزشک خود و معاینه چشم ووجود یا عدم وجود مشکلات چشمی مربوط به نور زیاد ویا برحسب شغل خود میزان تیرگی عینک را انتخاب کند.

 به گفته وی رنگ عینک آفتابی، گارانتی خوب بودن عینک آفتابی نیست ولی رنگهای دودی، قهوه ای، خاکستری و زرد در مهار اشعه ماوراءبنفش موثرترند.

 دکتر نائینی تصریح کرد: رنگ خاکستری بدلیل تداخل کمتر در دید رنگ،برای افرادی که دچار کوررنگی نیستند بهتر است وبهترین انتخاب برای رانندگی و خلبانی می باشد.

وی با بیان اینکه عینک قهوه ای  باعث افزایش توانایی دید در هوای روشن و در محیط مه می شود تصریح کرد: کسانی که اختلال دید رنگ قرمز دارند عینکهای قهوه ای و کسانی  که اختلال دید رنگ سبز دارند، عینک سبز رنگ مناسب تر هستند.

 این پزشک جراح ادامه داد:عینک زرد برای اسکی در ارتفاعات برفی مناسب تر است وعینک آبی اصلا توصیه نمی شود.

 دکتر نائینی با بیان اینکه قیمت بالای عینک نیز نشانه بهتر بودن عینک نیست، تصریح کرد: دریک بررسی که در استرالیا در سال 1995 انجام شد میزان جذب اشعه بسیاری از عینکهای مارک دار با قیمت بسیار بالا برابر با عینکهای معنمولی و متوسط بوده است.

وی بیان کرد: بعضی افراد برای پوشاندن عیب ظاهری چشم از عینک استفاده می کنند که در این افراد عینکهای آفتابی با سطح آینه ای توصیه می شود.

وی تاکید کرد: عینکهای آفتابی معمولی جاذب اشعه مضر نور خورشید در مواقع خورشید گرفتگی (کسوف)نیستند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.