رئیس کمیته بهداشت و سلامت اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان گفت: با توجه به مشترکات زیادی که بین ایران و افغانستان وجود دارد ایران باید به عنوان یک قطب گردشگری سلامت برای افغانستان به حساب آمده و بیشترین تعامل را داشته باشد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی بیمارستان رضوی

هاشم وهاج افزود: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دو همسایه قدیمی که از دیرباز با هم تعاملات بسیاری داشته و خواهند داشت یکی از مهمترین موضوعات این تعاملات بحث گردشگری سلامت است.

وی ادامه داد: افغانستان با توجه به موقعیت و مشکلاتی که پس از جنگ‌های داخلی داشته و نابودی زیرساختهای پزشکی و سلامت در آن هر چند امروزه قادر به سرویس‌دهی به برخی مشکلات ابتدای درمانی خود است اما در حال حاضر یکی از نیازمند‌ترین کشورها به موضوع پزشکی و گردشگری سلامت است.

هاشم وهاج با اشاره به مشترکات زیاد فرهنگی بین ایران و افغانستان افزود: ایران کشوری هم دین و هم زبان با افغانستان بوده این دو عامل از اساسی‌ترین و تاثیرگذارترین مشترکات در بحث گردشگری سلامت بین ما محسوب می‌شود.

رئیس بیمارستان وهاج کابل ادامه داد: در حال حاضر روزانه تقریبا یک‌هزار نفر از بیماران افغانستان توسط 6 پرواز اختصاص یافته به بیماران و همراهان آنها از کابل به دهلی نو در حال انجام است، این در حالی است که کشور هند هم از لحاظ دین و فرهنگ با ما متفاوت بوده و هزینه‌های بسیاری هم به دلیل فاصله طولانی بر بیماران تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: روزانه بیش از چندین هزار نفر هم از طریق مرزهای زمینی به کشور پاکستان مراجعه می‌کنند که آنها هم از نظر زبانی و هم بحث هزینه‌ها و ناهماهنگی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

رئیس کمیته بهداشت و سلامت اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان با توجه به دو کشور هند و پاکستان آمار مراجعه بیماران به ایران را بسیار ناچیز دانست و تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در قسمت گرفتن ویزا برای مراجعه بیماران وجود داشت و صحبت‌هایی که در این کنفرانس مطرح شد، هرچه سریعتر این موانع رفع و شاهد گامی مؤثر و محسوس در این زمینه باشیم.

وهاج ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه سلامت و درمان در بین کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای اسلامی مطرح است و ما باتوجه به مشترکات زیادی که داریم خواستار هر چه بیشتر رابطه در بحث گردشگری سلامت هستیم.

رئیس کمیته بهداشت و سلامت اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم مسلمان افغانستان توجه ویژه‌ای به درمان توسط پزشکان مسلمان و در محیطی کاملا اسلامی دارند، بیشتر خواستار درمان در جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی اشاره کرد: طبق آخرین بررسی‌ها سالانه 2 میلیون دلار در افغانستان هزینه مصارف گردشگری و سلامت شده که با یک برنامه‌ریزی منظم در چنین کنفرانس‌ها می‌تواند هم برای کشور میزبان سودآور بوده و هم برای میهمان کاهش هزینه‌ها را همراه داشته باشد./س


برچسب ها: قطب ، گردشگری ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.