یک متخصص پوست و مو گفت : تغییر رنگ ناخن های دست و پا ممکن است بیانگر مشکلات مختلفی از جمله عفونت با ویروس اچ .ای .وی و ابتلا به بیماری ایدز باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر یزدان بخش نجفیان، متخصص پوست و مو با بیان اینکه تغییررنگ ناخن های دست و پا بیانگر مشکلات مختلفی هستند که یکی از آنهاعفونت با ویروس اچ .ای .وی وابتلا به بیماری ایدز می باشد گفت : تغییررنگ ناخن در بیماری ایدز ممکن است به رنگ سیاه و یا قهوه ای وگاهی آبی رنگ باشد که این تغییر رنگ ممکن است منتشر و شامل تمام  صفحه ناخن  و یا محدود و به شکل خط  یا نوار باشد .

وی اظهار کرد : علت این تغییر رنگ فعال شدن سلولهای رنگ ساز پیاز ناخن ( ماتریکس  ) است که اگر تعداد سلولهای رنگ ساز فعال شده کم باشد ایجاد یک خط و اگر تعداد سلولهای فعال شده زیادتر باشد ایجاد یک نوار و اگر تمام سلولهای رنگساز فعال شوند کل ناخن به رنگ سیاه یا قهوه ای درمی آید به همین دلیل در مواجه با تغییرات رنگ ناخن باید با آزمایشات لازم احتمال آلودگی به ایدز را نیز در نظر داشت و برای اثبات یا رد آن اقدام کرد .

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه  گاهی تغییررنگ درجریان بیماری ایدز منحصر به ناخن ها نبوده و پوست شخص مبتلا هم دچار تیرگی می گردد افزود: نکته جالب این است که علاوه بر خود بیماری ایدز که سبب تیرگی ناخن ها به اشکال مختلف می شود، داروهای تجویزی برای درمان ایدز ازجمله زیدووودین هم  می تواند تغییرات رنگی ناخن را به شکل منتشر یا خط یا نوار تولید کند.

وی تصریح کرد : علاوه برداروهای معالج  ایدز پاره ای از داروها از جمله داروهای شیمی درمانی می تواند باعث تغییررنگ ناخن ها گردد که علت دقیق این تغییرات هنوز جزء اسرار است و کشف واقعیت آنها احتیاج به گذشت زمان دارد .

مصرف برخی از داروها تغییر رنگ ناخن ها را در پی دارند

دکتر نجفیان با بیان اینکه ابتلا ناخن ها به انواع بیماری های قارچی که در بیماری ایدز شایع میباشد از علل دیگر تغیر رنگ ناخن های افراد به رنگ سیاه و یا سفید میباشد یادآور شد : علاوه بر مشکل فوق ممکن است در این بیماری با سفید شدن ناخن ها مواجه باشم که سفید شدن ناخن ها در بیماری ایدز عمدتا به واسطه گرفتاری ناخن به قارچ می باشد .

وی ادامه داد : از مشخصات عفونت قارچی ناخن در بیماری ایدز این است که گرفتاری ناخن از طرف ریشه و یا قاعده ناخن شروع می شود درحالیکه در افراد سالم گرفتاری قارچی از انتهای آزاد ناخن شروع می شود .

این متخصص پوست و مو در پایان با اظاره به اینکه خصوصیت دیگر ناخن در بیماری ایدز سفید شدن رنگ ناخن در ورقه سطحی ناخن است که این دو علامت با هم ، یعنی شروع بیماری قارچی از قاعده ناخن وسطحی بودن آن از مشخصات مهم بیماری ایدز است . /ح
برچسب ها: ناخن ، ایدز ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام من حسینی هستم دوساله یک خط قهوه‌ای روی ناخن دستم میبینم آزمایش ایدز هم دادم منفی بود لطفا به من بگید نشانه چیست
Austria
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
سلام من باخواندن این مطلب بسیارنگران هستم لطفاپاسخ دهیدرنگ ناخن های دودستم قهوه ای شده مثل اینکه حنابزنی دقیقااون رنگی شده و تغییررنگ ناخن از ریشع ناخن شروع نشداز انتهای ناخنم شروع شده وبیشترمیشود کم کم ب بالا میرسی
Iran (Islamic Republic of)
Faeze
۱۰:۲۵ ۱۲ دی ۱۳۹۵
ببخشید من ناخون هام صورتی هستن.ولی کبود نیستن. بعضی وقتا اطرافیانم فکر میکنن لاک صورتی زدم. آیا بیماری چیزی هست؟؟ چرا اینطوره؟؟ اگه پاسخگو باشید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۱:۳۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
عجب حرفی سخنی یعنی هر گردی گردو هست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۲۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲
ممنون از لطفتون
آخرین اخبار