با اضافه کردن يد به نمک های خوراکی شیوع گواتر از 68 درصد در سال های گذشته امروز به کمتر از 5 درصد رسیده است.

دکتر زهرا عبدالهی، مسئول دفتر بهبود و تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  ما سالها پیش با مشکل گواتر در کشور روبرو بودیم که برای حل این مشکل و مقابله با آن ید را به نمک های خوراکی مردم اضافه کردیم .

وی با بیان این که این کار 20 سال پیش توسط وزارت بهداشت شروع شد گفت: اضافه كردن يد را به نمك الزامی کرد. چرا که تنها راه پیشگیری از گواتر مصرف نمک های یددار تصفیه شده است.

عبدالهی اظهار داشت: نمک های دریا فاقد هر گونه تصفیه و ید کافی هستند و به دلیل عدم تصفیه دارای خاک و آلودگی به فلزات سنگین است که مصرف این نوع نمک ها می تواند مشکلات کبدی، گوارشی و کلیوی را برای فرد ایجاد کند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که ید منابع غذایی مناسب و در دسترس همه اقشار جامعه ندارد و طبق تحقیقات مشخص شده که بهترین ماده غذایی که می تواند از ید غنی شود نمک است که این غنی سازی و اضافه کردن به نمک ها صورت گرفت.

مسئول دفتر بهبود و تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: شیوع گواتر در 20 سال گذشته حدود 68 درصد بود که با اضافه کردن ید به نمک شیوع گواتر به کمتر از 5 درصد رسیده است و برنامه کنترل و پیشگیری از گواتر ایران الگو خیلی از کشور ما قرار گرفته است./ح
برچسب ها: ید ، نمک ، گواتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار