زمانی که یک گردشگر و یا یک توریست پای به شهري می‌گذارد، اولین چیزی که به آن فکر می‌کند دیدن جاذبه‌های توریستی، تفریحی و مراکز خرید شهر است.این اتفاق در کنار اینکه سود اقتصادی دارد در معرفی شهر به دیگر شهرها و یا کشورها نیز بسیار حائز اهمیت است اما یکی از الزامات تحقق این مهم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گردشگران و توریست‌هاست و یکی از اولین گام‌ها در این زمینه راه‌اندازی سیستم حمل و نقلی راحت و در دسترس برای گردشگران و یا حتی خود شهروندان است.




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، در حال حاضر در بسیاری از شهرهای پیشرفته و توریستی دنیا مانند آمستردام در هلند، پاریس در فرانسه، رم در ایتالیا، مادرید و بارسلونا در اسپانیا و ... اتوبوس‌هایی مخصوص توریست‌ها وجود دارد که به اتوبوس گردشگری معروف هستند. این اتوبوس برای تمام توریست‌ها و حتی شهروندان خود آن شهرها وسیله‌ای عالی است تا با قیمتی ارزان از دیدن تمام جاذبه‌های گردشگری شهر لذت ببرند.

بسیاری از شهرهای کشور ایران نیز از حیث مکان‌های دیدنی دست کمی از شهرهای توریستی دنیا ندارد که یکی از آن‌ها کلانشهر مشهد است که طبق آخرین آمار سالیانه بالغ بر25 میلیون زائر، گرشگر و توریست به آن سفر می‌کنند.

همین تعداد بالای زائران و گردشگران شهر مشهد باعث شد که مسوولان شهرداری به این فکر بیفتند كه اتوبوس و خط گردشگری برای مشهد راه‌اندازی کنند و ماحصل این فکر رونمایی از اولین اتوبوس گردشگری دو طبقه کشور همزمان با هفته حمل و نقل و ترافیک بود.

مهدی خجسته، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداري مشهد به عنوان متولی راه‌اندازی اتوبوس گردشگري می‌گوید: یکی از اهداف راه اندازی این اتوبوس استفاده از اتوبوس‌های فرسوده در مسیر تقویت گردشگری است.

وی در خصوص زمان شکل‌گیری این ایده بیان می‌کند: 6 ماه پیش بخش فنی سازمان اتوبوسرانی در حاشیه بازدید از کارخانه اسکانیا در سوئد از اتوبوس گردشگری این شهر نیز بازدید می‌کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: گرچه راه‌اندازی اتوبوس‌های گردشگری رسالت سازمان نیست اما کار ساخت اولین اتوبوس دو طبقه گردشگری کشور با نوسازی یکی از اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج آغاز شد.

خجسته اضافه می‌کند: در حال حاضر قسمت یک اتوبوس گردشگری بالغ بر 800 میلیون تومان است اما تنها با صرف هزینه 50 میلیون تومانی یک اتوبوس از رده خارج برای این طرح بازسازی شده است.

وی در توضیح چگونگی استفاده از این اتوبوس بیان می‌کند: مطابق تمام شهرهای توریستی دنیا که از این اتوبوس استفاده می‌کنند، گردشگران و شهروندان می‌توانند با تهیه بلیت مخصوص با قیمتی منطقی که تا چند روز نیز اعتبار دارد، توسط این اتوبوس از جاذبه‌های گردشگری تعیین شده دیدن کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد می‌گوید: گردشگران می‌توانند در هر مکان دیدنی از این اتوبوس پیاده شوند و ظرف مدت تعیین شده از اتوبوس بعدی که به آن مکان خواهد رسید، استفاده کنند.

وي بیان می‌کند: برای اینکه به زمان مذکور برسیم باید بالغ بر 50 اتوبوس گردشگری دیگر راه‌اندازی شود که در این حوزه بخش خصوصی می‌تواند ورود پيدا کند.

به گفته وی ساعت کاری این اتوبوس نیز از 8 صبح تا 8 شب تعیین شده ولي هنوز بر سر قیمت بلیت آن توافقی نشده است.

خجسته در خصوص مسیر این اتوبوس نیز تصریح می‌کند: طبق پیشنهاد سازمان اتوبوسرانی مسیر این اتوبوس گردشگری از کمپ بابا قدرت آغاز و با طی کردن مکان‌های دیدنی از جمله پارک طرق، آرمگاه خواجه مراد، پارک کوهسنگی، مجتمع زیست خاور، باغ نادری، آرامگاه خواجه‌ربیع، الماس شرق، پروما، موزه حیات وحش، پارک ملت و کوهستان پارک شادی دوباره به کمپ بابا قدرت باز می‌گردد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: مسیر ذکر شده تنها مسیر پیشنهادی سازمان بوده و هنوز قطعی نشده است.

وی اضافه می‌کند: برای قطعی شدن مسیر باید مراجع مختلف مانند جامعه هتل‌داران و حوزه گردشگری و میراث فرهنگی که خواستار مشارکت در این طرح هستند، پای کار بیایند.

خجسته خاطرنشان می‌کند: برای راه‌اندازی تعداد بیشتری از این اتوبوس‌ها بخش خصوصی باید مشارکت داشته باشد.

مديرعامل سازمان اتوبوسراني مشهد طراحي و توليد اتوبوس دو طبقه گردشگري توسط پرسنل تعميرگاه اين سازمان را نشان از همت بالا و توان متخصصان داخلي ذكر كرد و افزود: توجه به اين نكته اهمیت ويژه‌اي دارد كه متخصصان ما مي توانند بهترين كيفيت را در توليد نشان دهند.

وي ادامه داد: در ابتداي امر طرح توليد اتوبوس دوطبقه با استفاده از يك اتوبوس 355 از رده خارج، از سوي متخصصان فني سازمان با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده مطرح شد و پس از تاييد طرح، از نيمه آبان ماه كاركنان سازماني و خصوصي كار را آغاز كرده و پس از اين مدت اتوبوس دو طبقه در تعميرگاه اتوبوسراني مشهد تولید شد.

خجسته در خصوص تجهيزات اين اتوبوس دو طبقه عنوان كرد: کلیه امکانات سمعی بصری از قبیل سيستم‌های صوت و تصوير آمپلي فاير، نصب دو دوربين براي ايجاد ديد كافي اتوبوسران به اطراف، طبقه بالا و پشت اتوبوس، ميكروفن بي‌سيم، بلندگوهاي استاندارد در دو طبقه، قابليت استفاده از DVD و فلش در اتوبوس ايجاد شده است./س


برچسب ها: اولین ، اتوبوس ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.