وقايع جاري در سوريه، تظاهرات ضد دولتي در عراق با ماهيت فرقه اي و بيانيه ضد ايراني كشورهاي عضو "شوراي همكاري خليج فارس" همگي نشانگر اين واقعيت است كه مستكبران غربي در پي استفاده از اهرم ايجاد اختلافات "قومي" و "فرقه اي" در خاورميانه عليه مسلمانان هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کرسنت آنلاين، از آغاز بحران سوريه، آمريكا و دست نشانده هاي منطقه اي اش در صدد تحميل جنگي فرقه اي بر خاورميانه بوده اند.

مستكبران غربي مي دانند كه خاورميانه از اقوام و فرقه هاي مختلفي از جمله سني ها، مسيحيان، دروزي ها و علويان تشكيل شده است. آنان در پي آن هستند تا به مبارزات حق طلبانه مردم بحرين براي كسب حقوق شان نيز رنگ و بويي فرقه اي ببخشند. از زمان آغاز تجاوز آمريكا عليه عراق، قدرت هاي غربي براي ايجاد اختلاف ميان ملتهاي خاورميانه توطئه چيني كرده اند.  
 
در گذشته و همين طور امروز، آمريكا با بهره برداري از وجود تفاوت هاي ذاتي و طبيعي ميان فرقه هاي و اديان مختلف در خاورميانه با حمايت سعودي ها در پي اختلاف افكني و ترويج خشونت در منطقه بوده است. اكنون نيز تركيه وارد اين ميدان شده و نقش تفرقه افكني در سوريه را بر عهده گرفته است. 

"آلپ ارسلان كويتول حوجا افندی" فارغ‌التحصيل تُرك حقوق اسلامی از دانشگاه الازهر مصر در سال 2011 اظهار داشته بود "عليرغم ديدگاه هاي متفاوتي كه ممكن است ميان ما (اهل تسنن) و شيعيان در مورد اصول فقهي وجود داشته باشد اما ما همگي مسلمانيم و نبايستي به شيعيان تهمت بزنيم." با اين حال دولت تركيه نسبت به نظرات وي و اين ديدگاه بي اعتنا بوده است.  
استقرار موشك هاي پاتريوت در تركيه نشان دهنده ماهيت "فرقه گرايانه" دولت تركيه است از آن رو كه اين حركت را در ضديت با جمهوري اسلامي ايران انجام داده است. 

مستكبران غربي به رهبري آمريكا با اعمال تحريم بر جمهوري اسلامي ايران هدف کور خود يعني "تغيير نظام" در ايران را دنبال مي كنند. آنان اين تحريم را با اقدامات نظامي خود در منطقه همراه كرده اند تا به پندار واهي خود بتوانند جنبش اسلامي در ايران و منطقه را به زانو در آورند. اين سياست با هدف ايجاد جنگ بلند مدت ميان مسلمانان شيعه و سني انجام مي شود تا مسلمين از پيشرفت باز بمانند. 

سالها است كه آمريكا اين سياست را در منطقه خاورميانه منتهي در سطحي پايين تر در پيش گرفته است و اكنون آن را در صدر اولويت هاي استراتيك خود قرار داده است. با اين حال غرب هم اكنون در پيگيري سياست تفرقه افكني در سوريه با مشكل مواجه شده است. بيداري اسلامي، بحران اقتصادي غرب و احساس خطر عربستان سعودي، بحرين، كويت، اردن و فلسطين از گسترش موج اعتراضات به آن كشورها نشان از تضعيف قابل توجه آمريكا در منطقه دارد.  
پيگيري چنين اقداماتي از سوي قدرت هاي غربي بر افزايش نفرت ملت هاي منطقه از آنان مي انجامد. 

در پايان بايد گفت که پيروزي اسلامگرايان در مصر نشان داد كه سياست استراتژيك تفرقه افكني در منطقه شكست خورده و آمريكا بار ديگر در محاسبات خود در مورد خاورميانه با شكست مواجه شده است.  

برچسب ها: غرب ، ایران ، مصر ، ترکیه ، منطقه ، جنگ ، فرقه ای ، شیعه ، سنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار