اى مردم در برابر منبر شما، چهار نفر از اصحاب محمد صلی الله علیه و آله و سلم نشسته‏اند، از جمله انس بن مالك و براء بن عازب و اشعث بن قیس كندى و خالد بن یزید بجلى.

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ اهل بیت در آخرین نوشته خود آورده است:

جابر بن زید جعفى از جابر بن عبد اللَّه انصارى نقل مى‏كند كه :

على بن ابى طالب علیه السلام برای ما خطبه خواند و حمد و ثناى الهى را به جا آورد، سپس فرمودند:

 اى مردم در برابر منبر شما، چهار نفر از اصحاب محمد صلی الله علیه و آله و سلم نشسته‏اند، از جمله انس بن مالك و براء بن عازب و اشعث بن قیس كندى و خالد بن یزید بجلى. سپس رو به انس كرد و فرمودند : اى انس، اگر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیده‏اى كه می فرمود : «هر كس كه من مولاى او هستم این على مولاى اوست» آنگاه به ولایت من امروز شهادت ندهى، خدا تو را نمیراند تا اینكه تو را به مرضى مبتلا كند به طورى كه عمامه آن را نپوشاند، و اما تو اى اشعث، اگر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیده اى كه می فرمود: «هر كس من مولاى او هستم این على مولاى اوست» آنگاه به ولایت من امروز شهادت ندهى خدا تو را نمیراند تا اینكه دو چشمت را از تو بگیرد...

و اما تو اى خالد بن یزید، اگر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدى كه فرمود: «هر كس كه من مولاى او هستم این على مولاى اوست، خدایا دوست بدار كسى را كه او را دوست بدارد و دشمن بدار كسى را كه او را دشمن بدارد» آنگاه به ولایت من امروز شهادت ندهى خدا تو را نمیراند مگر مانند مرگ در جاهلیت. و اما تو اى براء بن عازب، اگر شنیدى كه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «هر كس كه من مولاى او هستم این على مولاى اوست» و به ولایت من امروز شهادت ندهى، خدا تو را نمیراند مگر اینكه در همان جا كه از آن هجرت كرده‏اى بمیراند.

جابر بن عبد اللَّه انصارى مى‏گوید: به خدا سوگند كه انس بن مالك را دیدم كه به مرض پیسى مبتلا شده و آن را با عمامه پوشانده ولى پوشیده نمى‏شود، و اشعث بن قیس را دیدم كه چشمش را از دست داده بود، و مى‏گفت: حمد خداى را كه امیر المؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام مرا به كورى در دنیا نفرین كرد و براى من عذاب آخرت را نخواست كه عذاب شوم، و اما خالد بن یزید وقتى از دنیا رفت خانواده‏اش خواستند او را دفن كنند، او را در خانه‏اش دفن كردند، وقتى قبیله كنده این را شنیدند با اسب و شتر آمدند و شتر را بر در خانه او پى كردند و او مانند مرده‏هاى جاهلیت مرد، و اما براء بن عازب، معاویه او را والى یمن كرد و در آنجا مرد و از همان جا هجرت كرده بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار