ظلم و استبداد و استیثار بنی امیه و اینکه دیگر از این عدل و مساوات امروز خبری نخواهد بود و از لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون‏ الله و از اینکه لن تقدس امة حتی یؤخذ للضعیف حقه خبری‏ نخواهد بود.

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ گفتمان معنویت در جدیدترین نوشته خود آورده است:

علی علیه ‏السلام به خطر سلطه اموی زیاد اهمیت می‏ داد و اعلام خطر می‏ کرد ولی کمتر کسی متوجه می‏ شد و خودش هم می‏ فرمود بعدها متوجه می‏ شوید :و عند ذلک تود قریش - بالدنیا و ما فیها - لو یروننی مقاما واحدا و لو قدر جزر جزور لا قبل منهم ما اطلب منهم الیوم بعضه و لا یعطوننی و آن هنگام است که قریش آرزو می‏ کند در برابر دنیا و ما فیها یک بار مرا ببینند هر چند به قدر کشتن شتری باشد ( لحظاتی اندک ) تا آنچه اینک اندکش را از آنان می‏ خواهم و به من نمی‏ دهند بپذیرم . از جمله راجع به فتنه اموی فرمود : « ان الفتن اذا اقبلت شبهت ، و اذا ادبرت نبهت »  وقتی فتنه‏ ها رو آورند حق و باطل را به هم بیامیزند ( و راه‏ تشخیص را ببندند ) و چون پشت کنند و از بین روند آگاه کنند و حق را روشن سازند  ایضا : « ایها الناس سیأتی‏ علیکم زمان یکفأ الاسلام کما یکفأ الاناء بما  فیه »ای مردم بزودی زمانی فرا رسد که اسلام وارونه شود چنانکه‏ یک ظرف وارونه شود و محتوای آن بریزد و ایضا : « فما احلولت لکم الدنیا فی لذتها » و دنیا با لذاتش به کام شما شیرین نیاید و ایضا : « مالی اراکم اشباحا بلا ارواح » چرا شما را اشباحی بی روح می‏ بینیم ؟

چند موضوع را علی ( ع ) پیش بینی کرد :

1 - ظلم و استبداد و استیثار بنی امیه و اینکه دیگر از این عدل و مساوات امروز خبری نخواهد بود و از  لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون‏ الله و از اینکه  لن تقدس امة حتی یؤخذ للضعیف حقه  خبری‏ نخواهد بود که فرمود : « لا یکون انتصار احدکم منهم الا کانتصار العبد من‏ ربه » .  تا آنگاه که یارى خواستن هر یک از شما از ایشان همچون یارى خواستن برده از خداوند پرورنده ى خویش مى باشد

2- اینکه نخبه ‏ها و نیکان و فهمیدگان و روشنفکران شما را خواهند کشت و هر سری که در آن سر ، مغزی و در آن مغز ، برقی از روشنی موجود باشد روی‏ تن باقی نخواهند گذاشت ، که فرمود : « عمت خطتها و خصت بلیتها و اصاب‏ البلاء من ابصر فیها و اخطأ من عمی عنها » دایره حکومتش همگانی است و گرفتاری آن برای خاصه ( شیعیان ) است ، بلای آن دامنگیر آگاهان و بینایان است و کوردلان را هدف‏ خود نمی‏ گیرد

3- حرمت احکام اسلام عملا از بین می‏ رود ، حرامی باقی نمی ‏ماند . مگر آنکه حلال می‏ شود : « والله لا یزالون حتی لا یدعوا الله محرما الا استحلوه ، و لا عقدا الا حلوه ، و حتی لا یبقی بیت مدر و لا وبر الا دخله ظلمهم و نبابه‏ سوء رعیهم »  و به خدا سوگند پیوسته زمام حکومت را به دست دارند تا جائی که‏ تمام حرام های الهی را حلال سازند و همه پیمان های خدا را بشکند ، و خانه‏ ای‏ گلی و خیمه‏ ای پشمینه‏ ای نماند جز اینکه به ظلم آنها گرفتار آید و سوء رفتارشان آنان را پراکنده سازند

4 - اینکه اسلام مورد تحریف و پشت رو کردن قرار می‏ گیرد ، عناصر غیر اسلامی وارد افکار مردم می‏ شود : « یکفأ الاسلام کما یکفأ الاناء »  « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا »و اسلام مانند پیوستن وارونه پوشیده شود

همه اینها که علی‏ مثل اینکه در آینه ببیند دیده ، واقع شد ، و یک سر محبت زائد الوصف‏ عده ‏ای نسبت به علی ( ع ) گذشته از سیرت و عدل و خلقش ، وقوع این پیش‏ بینی‏ ها بود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار