نفس ورزش و جوانمردی با هم آمیخته است و هیچگاه از هم جداشدنی نیست.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، اگر چه در سال های گذشته ورزش هراز گاهی درگیر بداخلاقی ها و خشونت های بسیاری شده است که ماهیت ورزش را زیر سوال برده است.
اما نکات قابل توجهی از لحاظ اخلاقی در ورزش وجود داشته که هنوز همگان را بر این باور داشته که ورزش در اخلاق تاثیر مستقیم دارد و اخلاق نیز در ورزش نقش به سزایی دارد.
قهرمان های پرآوازه ای بوده اند که از دیرباز بار بسیاری داشته اند اما به دلیل رفتارهای غیراخلاقی و ناهنجاری ها از صفحه ورزش محو شده اند.
اما در نقطه مقابل عده ای ورزشکار که شاید در عمر قهرمانیشان خیلی موفق نبوده اند اما اخلاق نیک و پسندیده آنها باعث شده ماندگاری زیادی در دنیای ورزش داشته باشند و بعضا الگوی خیلی از قهرمانان به نام و حرفه ای باشند،که نمونه های بسیاری در ورزش ما وجود دارد.
ورزشکاران ایران اسلامی به دلیل شرایط دینی و مذهبیشان از سرآمد آن اخلاق در ورزش هستند و با سفارشات دینی که از دستورات الهی سرچشمه می گیرد فضای ورزش ها خالی از بی اخلاقی هاست و اخلاق مداری جزو اصول اولیه ورزشی است.
در این رابطه می توان به مسابقات المپیک اشاره کرد که تاکنون هیچ یک از ورزشکاران کشورمان نه مشکل اخلاقی داشتند و نه مرتکب دوپینگ شده بودند.
ورزش علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر جسم افراد دارد بر روح و روان ورزشکاران نیز اثر سودمند و مثبت می گذارد و حتی می توان با اطمینان گفت که یک ورزشکار حرفه ای اگر دارای اخلاق شایسته ای نباشد نمی توان آن را ورزشکار دانست.
ورزشکاران بخصوص حرفه ای ها به واسطه حضور در میادین ورزشی و الگو بودن به ویژه برای نوجوانان و جوانان می بایست اخلاق را بیش از هر چیز دیگری مد نظر کار خود قرار دهند زیرا این اخلاقیات تاثیر مستقیم بر افراد جامعه می گذارد و در صورت وجود این ناهنجاری ها،بی اخلاقی ها در جامعه رواج می یابد.
همچنین ورزشکاران تنها نباید به فکر قهرمانی خود باشند و رعایت مسایل اخلاقی باید نقش محوری در فعالیت های ورزشی فرد داشته باشد
انجام رفتار ناشایست و بی احترامی علاوه بر هم تیمی های خود بر روی تماشاچیان نیز تاثیر منفی خواهد داشت و به طوری که تا مدت ها در ذهن آنها باقی و در جامعه رواج می یابد.
البته لازم است که اخلاق ورزشی را در جامعه فرهنگ سازی کنند و این نهادینه کردن باید از سنین کمتر آغاز شود.
شایان ذکر است ورزشکارانی که به عنوان نماینده یک کشور در مسابقات جهانی حضور می یابند،انجام هرگونه رفتاری از سوی آنها به نام کشورشان تمام می شود،بنابراین ورزشکاران چه در میادین ورزشی و چه در خارج از آن ،باید مراقب رفتار و اعمال خود باشند.
اما در حال حاضر خشونت در رشته ورزشی فوتبال رو به افزایش است و حتی رفتارهای ناشایستی از خود نشان می دهند و می تواند انعکاس بدی را روی بینندگان،داوران،مربیان و هم تیمی های ورزشکار خاطی داشته باشد و همین رفتار و حرکات ناپسند از سوی ورزشکاران موجب می شود تا تماشاگرانی که در میادین ورزشی حضور دارند،تحریک شده و علیه ورزشکاران و دیگر افراد مسئول تیم مقابل از الفاظ زشت و رکیک استفاده نمایند ولی بالعکس اگر ورزشکار رفتار معقولی انجام دهد طبعا وی دیگر ورزشکاران و تماشاگران تاثیر خوبی خواهد داشت و تاثیر عمیقی بر قشر جوانان و نوجوانان دارد./مح
برچسب ها: ورزش ، جوانمرد ، خشونت ، حلقه ، گسسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار