حجت‌الاسلام ميرسپاه با انتقاد از اين امر كه اسلامی شدن به معني تأسیس و تجهیز نمازخانه در دانشگاه نيست، گفت: بحث‌های انقلاب فرهنگی و اسلامی‌شدن رشته‌های علمی در مسیر سازندگی مطرح می‌شود و نباید اختلاف زبانی ميان حوزویان و دانشگاهیان وحدت حوزه دانشگاه را از سیر اصلی منحرف سازد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام  اکبر میرسپاه محقق جامعه شناسی و استاد دانشگاه در نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع "انقلاب فرهنگی و اسلامی شدن رشته های علمی" که در دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، گفت: بحث‌های انقلاب فرهنگی و اسلامی‌شدن رشته‌های علمی در مسیر سازندگی مطرح می‌شود و نباید اختلاف زبانی ميان حوزویان و دانشگاهیان وحدت حوزه دانشگاه را از سیر اصلی منحرف سازد.

وی با اشاره به لزوم همكاري دانشگاهیان و حوزويان با يكديگر اظهارداشت: در اسلامی شدن علوم نبايد برداشت‌هاي مختلف علمي مانعي در راه وحدت حوزه و دانشگاه محسوب شود.

حجت‌الاسلام ميرسپاه خاطرنشان كرد: شهید مطهری قدم اول را در سال‌هاي اوليه انقلاب برداشت و اقدامات وي نقش اساسي در اين امر داشت كه از اهميت بسياري برخوردار است كه جامعه دانشگاهيان نيز بايد راه او را ادامه دهيم.

وحدت حوزه و دانشگاه به لحاظ اسلامی کردن علوم حائز اهمیت است

وي با بيان اينكه وحدت حوزه و دانشگاه در جریان اسلامی کردن علوم حائز اهمیت است گفت: باید غلظت‌ها را کنار گذاشته و هدف واحد را دنبال کنیم تا بتوانيم در اين امر موفق شويم.

اين محقق و جامعه‌شناس ادامه داد: وقتی از علوم اسلامی در موضوعات علمی-پزشکی و سایر علوم صحبت می‌شود، برخی افراد فهم دقیقی از مطلب ندارند و سوالات خاصی در ذهن آن ها مطرح می شود؛  به عنوان  مثال یک پزشک می‌گوید بر اثر ترشح فلان غده فلان عارضه ایجاد می‌شود حالا اگر مبحث علوم اسلامی را دخیل کنیم روح و واقعیت قضیه تغییر می کند ؟ یعنی بیماری دیگری بر فرد عارض می شود؟

حجت‌الاسلام میرسپاه ادامه داد: ما با روح علم مشکلی نداریم و از دیدگاه ما علوم با خاصیت علمی خود پا برجاست اما در حیطه علوم پزشکی وقتی مسئله سقط جنین مطرح می‌شود بایدها و نبایدها پررنگ‌تر می‌شود و در اين‌جاست كه اهميت علوم اسلامی معنا پيدا مي‌كند.

وی با بیان اینکه مكاتب غربي اعتبار خود را در مجامع علمی از دست داده‌اند، خاطرنشان كرد: مبحث اسلامی‌کردن علوم فضای عمیق اسلامی مي‌طلبد و علوم اسلامي در عصر فعلي حرف‌هاي بسيار گفتني در مقابل مكاتب غربي دارند.

حجت‌الاسلام میرسپاه تصریح کرد : اسلامی شدن علوم و دانشگاه به این معنی نیست که شاهد تأسیس و تجهیز نمازخانه و شنیدن اصوات مذهبی باشیم بلکه اسلامي شدن علوم به معناي ايجاد جریانی مهم با بینش بنیادی و معارف دینی در دل علوم است.

وی در پایان با رضایت‌مندی از فضای آزاداندیشی حاکم بر نشست و دور بودن فضای سیاسی مبهم در میان اساتید خاطرنشان كرد: فهم دقیق اسلامی کردن علوم نیاز به تعدد جلسات دارد و امید داریم بتوانیم با وحدت هر چه بیشتر حوزه و دانشگاه به این مهم دست یابیم .

انتهاي پيام/

برچسب ها: دانشگاه ، اسلامی ، وحدت ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار