دلسوزان صنفي سينما با خواب غفلت بر توفيقات پوشالي در جشنواره هاي خارجي پدر فرهنگ را درآوردند.

به گزارش خبرنگار حوزه باشگاه خبرنگاران، نشست بررسي مديريت فرهنگي در سينما با حضور مجيد شاه حسيني و جمعي از تماشاگران و حضور افتخاري مومني شريف مدير حوزه هنري شب گذشته در سينما فلسطين برگزار شد.
مجيد شاه حسيني، كارشناس فرهنگي و مدير سابق بنياد فارابي، در اين نشست در خصوص مديريت فرهنگي درسينما گفت: مفهوم حرف من زماني معنا پيدا مي كند كه سينما را با ابعاد چهارگانه هنر، صنعت، فناوري و رسانه نگاه كنيم و بحث مديريتي را از نقطه شروع انقلاب اسلامي آغاز كنيم.
وي ادامه داد: اينكه دركنار قبول انقلاب اسلامي، سينما در شان رسانه اي چگونه بوده است و مديران فرهنگي در حوزه رسانه چگونه رفتار كرده اند.
شاه حسيني  عنوان كرد: معتقدم سينما در پيشبرد كشور و به علت دارا بودن حس نوستالوژي به سينما توسط همه سينماگران نمره قبولي نمي گيرد و به همين خاطر همه مردم سينما را مقوله جدي نمي دانند.
وي افزود: در تاريخ سينماي ايران مي رسيم كه سينما در حال حاضر به طور مطلق ورشكسته شده است و به طوري كه هم اكنون اين سوال در ذهن هم مطرح مي شود كه چرا سينما بعد از بالندگي و توليدات آثار فاخر به چنين فرجامي رسيده است؟
شاه حسيني ضمن اشاره به اينكه سينما در صورت پذيرش عده اي براي داشتن سينما اين هنر صنعت گران به چنين فرجامي نمي رسيد، افزود: سينما پيش ازانقلاب به خاطر توهين و نمايش كاريكاتورگونه به اعتقادات مردم و تجمل و زيبايي در قبال جامعه حس شرمساري داشت و به خاطر بي راه رفتن از طريق بيعت با انقلاب اسلامي باقي ماند.
وي ضمن اشاره به فرمايشات امام خميني (ره) در بهشت زهرا تصريح كرد: با توجه به فرمايشات امام خميني (ره) با بيان اينكه ما با سينما مخالف نيستيم بلكه با فحشا مخالف هستيم اين يك جمله منطقي و مفهومي سلبي است و بيان مي دارد كه ما چه چيزي را در سينما نمي خواهيم؟
شاه حسيني ضمن تاكيد بر جمع پذير نبودن سينما با ذات متذكر شد: سينما الگوي ديني مي خواهد و برخلاف اعتقادات ديگران مبني بر اينكه دلسوزان فرهنگي پدر سينما را در آوردند بايد بگويم كه در واقع اين دلسوزان صنفي سينما، پدر فرهنگ را درآورده اند.
وي درادامه گفت: فيلم هاي حال حاضر تنها به لحاظ تغيير اسامي با فيلم هاي قبل از انقلاب تفاوت پيدا كرده است و بعد از گذشت بيش از 30 سال از انقلاب فيلمي از سينماي ديني شاهد نبوديم.
شاه حسيني تفسيري از سينماي ايران كرد و افزود: سينماي ايران تفريح، فن و گيشه است و اين سه نكته، چيزي زائد است و به غير از ايران در هيچ جاي دنيا چنين تلقي از سينما نمي شود.
وي ضمن تاكيد بر ضرورت نگاه مصلحانه در سينما  اظهار داشت: به جاي پرداختن و جا ماندن از مصاديق به مفاهيم بپردازيم و با دريافت چند موفقيت در جشنواره خارجي، در باد اين توفيقات پوشالي بخوابيم كه سرانجام آن به بيراهه رسيدن است.
شاه حسيني ضمن اشاره به نياز سينما به ادبيات تراز تاكيد كرد: سينما وام دارد هم دوندگان پيش از خود است و به ادبياتي احتياج دارد كه انتظار دنياي اسلام را از سينماي جهان اسلام برآورده سازد.
وي در خصوص ملاك هاي مردم در سينما، ابراز داشت: فروش گيشه اي ملاك مردمي چون سينما نيست و بخش مهمي از جامعه به دليل اهانت به اعتقاداتشان به سينما اعتقاد ندارند و معتقدند سينما، اثري مطلوب از نگاه آن ها را نمي سازد.
شاه حسيني در خصوص لزومات موفقيت گيشه سينما، بيان كرد: سينما به دليل همسان نبودن با دغدغه هاي اجتماعي تنها با گروه اندكي ارتباط گرفته است زماني كه سينما به مخاطبي فراتر از مخاطبان معمولي نگاه كند به موفقيت در گيشه مي رسد.
وي ضمن بيان اينكه شان رسانه اي، سينما را از ساير صنوف ها متمايز كرده ادامه داد: سينماي امت اسلامي براي داشتن مخاطبان ثابت جهاني و دائمي بايد مرزهاي مشخصي را تعريف كند و به دليل شان رسانه اي سينما نياز به مطرح كردن سوالات جدي فرهنگي داريم.
شاه حسيني ضمن اشاره به دوري از شعار محتوا گريزانه افزود: توفيق سينماي ايران در جشنواره هاي بين المللي نمايانگر ظرفيت هاي بالقوه ان است اما با اين وجود هنوز سينماي انقلاب اسلامي ايران به درستي بررسي و نوشته نشده است.
وي خاطرنشان كرد: اكنون نتيجه همت ما، افق فرداي ماست و پذيرش نقطه كنوني به طور قطع ما را از رسيدن به سينماي مطلوب دور ميكند.
شاه حسيني در پايان صحبت هايش تاكيد كرد: نمي توانيم مدير باشيم و هزينه ساز نباشيم./ي2
برچسب ها: شاه حسینی ، سینما ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار