كارشناس مسئول برنج سازمان جهاد كشاورزي استان چهارمحال و بختياري، از برداشت 17 هزار و 160 تن شلتوك، و استحصال 12 هزار تن برنج سفيد از اين ميزان شلتوك در سال زراعي گذشته در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

بهمن خسروي گفت: درسال زراعي گذشته، كشت برنج 3 هزار و 300 هكتار از اراضي کشاورزی استان چهارمحال و بختياري را به خود اختصاص داد كه ارقام كشت شده شامل چمپا، گرده محلي، كوهرنگ، فيروزان، زاينده رود، سازندگي و ساحل مي باشند.

وي، بيشترين سطح كشت برنج استان چهارمحال و بختياري را در شهرستان لردگان با 2 هزار و 600 هكتار و كمترين سطح زير كشت اين محصول را در شهرستان شهركرد، با سطحي معادل 25 هكتار اعلام كرد.

خسروي، با اشاره به اين كه حدود 175 هكتار از اراضي شاليزاري استان چهارمحال و بختياري به خزانه اختصاص دارد، گفت: هدف از احداث خزانه، استفاده از زمين اصلي جهت توليد محصول ديگر، كنترل و نظارت در مراحل اوليه رشد گياه، كاهش مصرف آب و ساير نهاده ها، و استفاده از فصل رشد مي باشد.

كارشناس مسئول برنج سازمان جهادكشاورزي استان چهارمحال و بختياري اظهار داشت: اجراي طرح سازگاري ارقام جديد و اصلاح شده برنج، با همكاري مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي، اجراي طرح بررسي اثر خزانه گيري زير پلاستيك و كشت زود هنگام بر عملكرد ارقام ديرس برنج در لردگان، با همكاري مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي، برگزاري كارگاه آموزشي مديريت شاليزار و مدرن سازي كارخانجات شاليكوبي و بكارگيري 5 نفر كارشناس ناظر بر مزارع برنج در شهرستان های لردگان، كيار و اردل در قالب شركتهاي خدمات فني و مشاوره اي، از ديگر اقدامات انجام شده جهت افزايش توليد برنج در استان چهارمحال و بختياري مي باشد.

قابل ذكر است كه در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختياري، برنج به دو روش كشت مستقيم و كشت نشاء، انجام مي شود كه در روش كشت مستقيم، ميزان بذر مصرفي، حدود 180 تا 150 كيلوگرم در هكتار و ميزان كود مصرفي حدود 150 تا 100 كيلوگرم فسفات آمونيوم، مي باشد و بمنظور تهيه نشاء، ابتدا خزانه گيري جهت كشت نشاء انجام شده و سپس نشاءها به زمين اصلي انتقال مي يابند كه در اين روش، ميزان بذر مصرفي، 120 تا 80 كيلوگرم به ازاي هر هكتار است./ع 

برچسب ها: برنج ، کشاورزی ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.