استاد کامران نجات‏‌اللهی در اوایل دی‌ماه سال 57 در جریان تحصن استادان دانشگاه‌های تهران و از سوی عوامل رژیم ستم‌شاهی پهلوی به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ استاد شهید کامران نجات اللهی هفتم مرداد 1332 در شهرستان بیجار به دنیا آمد. پدرش عبدالحسین، کارمند بود و مادرش فاطمه نام داشت.

وي تحصیلات ابتدایی را به فراخور وضعيت شغلي پدر در خراسان، آذربایجان غربی و کردستان گذراند و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران به پایان رساند.

نجات‌اللهي تحصیلات عالی را نخست در دانشگاه علوم صنعت آغاز کرد و مدرک ليسانس خود را در رشته راه و ساختمان گرفت و سپس در دانشگاه پلی‌تكنیك به اخذ مدرك فوق لیسانس راه و ساختمان نائل آمد وي با پایان يافتن تحصیلاتش به عنوان عضو هيأت علمی دانشگاه پلی‌تكنیك مشغول به کار شد.

استاد نجات اللهي در تمام مراحل تحصیلی در ردیف شاگردان ممتاز بود و از همان ابتدای ورود به دانشگاه زندگی جدید خود را با شور انقلابی و مبارزه با رژیم منحوس پهلوی آغاز کرد.

او هیچگاه از وظایف سیاسی و اجتماعی خود غافل نبود و همیشه با ظلم و جنایت رژیم مقابله مي‌کرد که از آن جمله مي‌توان به امضای بیانیه دانشگاهیان به مناسبت 17 شهریور و صدور منشور دفاع از حقوق زندانیان اشاره کرد.

همزمان با اوج‌‏گيري نهضت اسلامي مردم ايران عليه رژيم پهلوي در دوم دي ماه 1357، نزديک به 70 از استادان و مدرسين دانشگاه‏‌ها در اعتراض به رفتار خشونت‏‌آميز مأموران نظامي رژيم شاه و سرکوب مبارزات حق‏‌طلبانه مردم مبارز و مسلمان ايران و نيز تعطيلي دانشگاه‏‌ها از طرف رژيم، در ساختمان مرکزي وزارت علوم در مرکز تهران اجتماع و تحصّن کردند، اين تحصُّن رژيم را به خشم آورد، زيرا ديگر قشرها هم از استادانِ متحصِّن حمايت مي‏‌کردند.

در پي اين تحصّن عوامل رژيم پهلوي براي درهم شکستن اعتصاب استادان به آنها حمله کردند که در اين تهاجم، استاد کامران نجات اللهي از استادان جوان دانشگاه پلي‌تکنيک تهران در 27 سالگي به شهادت رسيد.

فرداي آن روز در ششم دي ماه 1357، با حضور ده‌‏ها هزار نفر که در پيشاپيش آن‌ها، آيت‏‌الله سيد محمود طالقاني حرکت مي‏‌کرد، پيکر شهيد نجات‏‌اللهي تشييع شد.

مراسم تشييع جنازه استاد نجات اللهي، يکي از صحنه‏‌هاي خونين دوران انقلاب را رقم زد که با يورش مزدوران پهلوي به شهادت بيش از 250 نفر از مردم مسلمان در ميدان انقلاب تهران منجر شد.

سرانجام پيکر مطهر شهيد نجات اللهي در بهشت زهرا دفن شد و اين چنين بود که فرزند برومند دانشگاه، پروانه‏‌وار، خود را به آتش گلوله جلادان خون‌خوار زد و به لقاء پروردگار خويش شتافت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شهید ، انقلاب ، خونین ، شاه ، شهادت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار