رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از تملک و خریداری خانه محمدی شهرستان مراغه تا پایان سال‌جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی امروز در گفتگو با خبرنگاران افزود : قدمت این خانه به اواخر دوره قاجار می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه این خانه تا پیش از نوروز تملک شده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ساختار بنا آسیب جدی ندیده و به ساماندهی‌های کلی نیاز دارد.

محمدی تصریح کرد: احیای دیواره‌های بیرونی، محوطه‌سازی، مرمت تزئینات بنا و فضای داخلی از جمله اقدامات مرمتی است که به زودی در این خانه تاریخی اجرا خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: خانه محمدی در حریم برج‌های مدور مراغه و محدوده ساخت و سازهای این محوطه واقع شده است.

این مسئول خانه محمدی را دو طبقه، دارای یخچال و حیاط عنوان کرد و گفت: این بنا دارای سقف شیروانی و دو ستون مقابل خانه بوده که زیبایی خاصی به معماری آن بخشیده است.

وی نمای آجری خشتی و تزئینات آجری منطبق بر دوره قاجار را از دیگر ویژگی‌های معماری خانه محمدی شهرستان مراغه عنوان کرد.

محمدی یادآور شد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی اقدام کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌شود./س

برچسب ها: تملک ، خانه ، قاجاریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.