قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقاء سهم صنعت از صادرات را 51 درصد در 8 ماهه نخست اعلام کرد و افزود:طی این مدت ارزش صاردات خدمات فنی و مهندسی به میزان 2.2 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعد موحد در مورد اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: در موضوع هدفمندی، تابع تصمیمات دولت و مجلس هستیم اما به عنوان یک وزارتخانه تخصصی معتقدیم که جریان کلی تولید و تجارت را باید مدیریت کرد و به فضای کسب و کار اندیشید.


 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر بتوان جریان تولید و تجارت را مدیریت کرد به طور قطع می توان اجرای فاز دوم را نیز با موفقیت انجام داد ضمن اینکه ما بسته‌های حمایتی را برای بخش تولید با کمک بخش خصوصی در حال بازنگری و مناسب سازی داریم.


وی با اشاره به ذخایر بی نظیر کالایی اظهار داشت: در کالاهای اساسی همچون گندم گوشت، شکر، مرغ و تخم مرغ ذخایر مطمئنی داریم و محموله‌های جدید نیز در راه هستند ضمن اینکه مجوز صادرات سه هزار و 500 تن تخم مرغ و 10 هزار تن مرغ نیز صادر شده است.


قائم مقام وزیر صنعت ستاد تسهیل صنایع هفته‌ای دو بار تشکیل می‌شود و 4 هزار و 700 پرونده را مورد بررسی قرار داده است ضمن اینکه کارگروه حمایت از تولید نیز به دنبال اصلاح فرآیندها به صورت موقت تشکیل جلسه می‌دهد.


 **آخرین آمارهای رشد و کاهش تولید


 موحدی اعلام کرد: با وجود مشکلات بخش صنعت، تولید فولاد خام در 8 ماهه امسال 10 درصد افزایش یافته و رتبه 17 ایران به 16 ارتقا یافته است ضمن اینکه در این مدت 10 میلیون تن فولاد خام نیز تولید شده است.


 وی میزان رشد تولید محصولات فولادی را 5 درصد، سیمان 5 درصد، کاشی 6 درصد، شیشه جام 11 درصد، روغن نباتی 4 درصد، تجهیزات صنعتی 12 درصد، تراکتور 37 درصد و الکتروموتور را 11 درصد عنوان کرد.


 موحدی تصریح کرد: در برخی از صنایع از جمله خودرو کاهش تولید داشتیم به نحوی که در تولید انواع سواری و ون 45 درصد کاهش و در تولید وانت نیز 44 درصد کاهش را شاهد هستیم.


 وی میزان واحدهای ناتمام صنعتی را در کشور 3 هزار واحد عنوان و تصریح کرد: همچنین ناز ابتدای امسال دو هزار و 960 پروانه بهره برداری صادر شده است.


 **آخرین وضعیت صادرات غیرنفتی


 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات 28 میلیارد دلاری ایران در 8 ماه اخیر اظهار داشت: کاهش صادرات از منفی 17 درصد به منفی 1.92 درصد رسیده است که اگر میعانات گازی و پتروشیمی را که مورد تحریم مستقیم قرار گرفته‌اند حذف کنیم در سایر کالاها افزایش صادرات 31 درصدی را تجربه کرده‌ایم.


 وی میزان قراردادهای صدور خدمات فنی و مهندسی را 2.2 میلیارد دلار عنوان و خاطرنشان کرد: میزان محصولات صنعتی صادر شده در 8 ماهه 10 میلیارد و 935 میلیون دلار بوده که سهم 39.1 درصدی از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.


موحدی ارتقاء سهم صنعت از صادرات را 51 درصد در 8 ماهه نخست امسال عنوان و خاطرنشان کرد: در حوزه معدن از یک میلیارد و 445 میلیون دلار صادرات 8 ماهه سال 90 به یک میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 91 رسیده‌ایم./ر

برچسب ها: صادرات ، صنعت ، خدمات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار