كارشناس مسئول قنوات سازمان جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با بیان وجود 840 رشته قنات در این ستان، از خشك شدن یك سوم این قنات ها خبر داد.

سید طاهر نوربخش افزود: حدود دو سوم دیگر قنات های استان چهارمحال و بختیاری نیز بین 40 تا 80 درصد كاهش آبدهی داشته است.
وی، خشكسالی های اخیر، سهل انگاری برخی كشاورزان رعایت برداشت حق آبه، بی توجهی برخی دستگاه های فعال در زمینه ساخت و ساز مسكن و جاده ها در مسیر و حریم قنوات، سیلاب های ناشی از بارندگی و ورود هرزآب های ناشی از آبیاری اراضی حاشیه قنات ها را از عمده دلایل خشك شدن قنات ها در سال های اخیر عنوان كرد.
نوربخش، حفر چاه های غیرمجاز عمیق و نیمه عمیق در حریم قنات را از تهدیدات اصلی قنوات استان چهارمحال و بختیاری برشمرد و گفت: نبود هماهنگی بین برخی ادارات و سازمان جهادكشاورزی، باعث صدور مجوز برای حفر چاه هایی می شود كه در حریم قنوات قرار دارد.
كارشناس مسئول قنوات سازمان جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینكه آب شرب و كشاورزی حدود 30 هزار خانوار به صورت مستقیم قنات های استان تأمین می شود، همكاری و هماهنگی بیشتر مسئولان در زمینه صدور مجوزهای ساخت و ساز و حفرچاه در محدوده قنات ها را خواستار شد.
نوربخش بیان داشت: قنات ها علاوه بر اینكه آب شرب و كشاورزی مردم را تأمین می كند، نشان دهنده فرهنگ و آداب اجتماعی گذشتگان است و به عنوان یك میراث ملی وظیفه همگان است در حفظ و حراست از آن بكوشند.
هم اكنون، از 278 هزار هكتار اراضی كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، 27 هزار هكتار آن، با قنات آبیاری می شود./س
برچسب ها: قنات ، چهارمحال ، خشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.