دولت یمن برای حفظ رابطه خود با واشنگتن حاضر به گذشتن از جان شهروندان خود است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، واشنگتن پست می نویسد دولت یمن حملات پهپادهای آمریکایی به غیرنظامیان این کشور را به خاطر حفظ روابط با دولت واشنگتن پنهان می کند.
تعدادی چند از حوادثی را که منجر به کشته شدن غیرنظامیان یمنی در خاک یمن شده و مسبب آن پهپادهای آمریکایی بودند بسیار است اما آنچه که اخیرا رخ داد فاش کرد که دولت یمن برای حفظ رابطه خود با واشنگتن حاضر به گذشتن از جان شهروندان خود است.
چندی پیش کامیون تویوتا حامل 14 نفر که از شهر ردا به سمت منطقه بیابانی درحال حرکت بود، توسط موشکی ناگهانی مورد اصابت قرار گرفت و در فاصله زمانی کوتاهی دومین موشک نیز به آن برخورد کرد. دولت یمن مدعی شد، کشته شدگان این حمله را "شبه نظامیان القاعده" معرفی کرد.
این حمله در عرض چند ثانیه، سبب شد 11 نفر از مسافران کشته شوند که شامل یک زن و دختر هفت ساله اش، یک پسر 12 ساله به همراه مردی که از شدت جراحات فوت کرد، می بود.
دولت یمن در ابتدا صراحتا اعلام کرد کسانی که کشته شدند شبه نظامیان القاعده بودند. اما رهبران قبایل یمنی بعدها اظهار داشتند این تجاوز آمریکا بوده و قربانیان آن غیرنظامیان بودند که در روستایی نزدیک ردا در مرکز یمن زندگی می کردند.
سرانجام مقامات هفته گذشته رسما خبر دادند که این حمله از طرف آمریکایی ها صورت گرفته است. اجساد قربانیان کاملا سوخته است و هیچ اثری از شبه نظامیان القاعده در میان آنها دیده نمی شد.
"به تدریج طبق بررسی هایی معلوم شد که این واقعه پنجره ای رو به دولت یمن دارد و حاکی از پنهان کاری عمدی دولت برای مخفی نگه داشتن اشتباهات واشنگتن که عواقب آن منجر به کشته شدن مردم عادی می شود، می باشد."
لازم به ذکر است در این مورد نه تنها از محبوبیت القاعده در شبه جزیره عربستان که وابسته به شبکه تروریستی یمن می باشد، کاسته نشد بلکه به دلیل تلاش این گروه جهت حمله به خاک آمریکا بیشتر هم شد.
قبایل خشمگین اجساد را به محل اقامت ریاست جمهوری بردند تا دولت را وادار کنند ادعای خود را مبنی بر اینکه اجساد متعلق به القاعده می باشد، پس بگیرد. مقامات یمن هم در جواب به رهبران قبایل پاسخ دادند که تصور ما این بود که شاید رهبر القاعده با خودروی خود همین مسیر را طی می کرده کشته شده باشد.
واشنگتن پست در ادامه نوشته است: حمله پهپادهای آمریکایی جان بسیاری از مردم بی گناه را در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان و بسیاری از کشورهای دیگر که آمریکا به آن ورود کرده است را گرفته اما دولت ضعیف یمن اغلب واقعیت ها و تلفات غیرنظامیان را از ترس ملت خود که نسبت به سیاست های آمریکا نگاه خصمانه ای دارند، را پنهان می کند.
دولت اوباما در پاسخ به مردم یمن، سکوت اختیار کرد. اوباما دخیل بودن در این حمله را نه تاکید و نه تکذیب کرد. اما گفته شده "حمله هوایی یک روش استراتژیک دولت اوباما برای مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه است."
تنها پاسخی که از سوی مقامات ایالت متحده به دلیل حسایت موضوع داده شد، این بود که این هواپیما متعلق به وزارت دفاع آمریکا بوده است.
در پی این واقعه، مردم یمن خشم خود را از دولت نشان دادند و اظهار داشتند که علت پنهان کاری و وعده هایی جهت پاسخگویی در آینده نزدیک، جبران خسارت و همچنین فعالیت حافظان حقوق بشر، همه در راستای حفظ ارتباط با دولت واشنگتن می باشد.
 
برچسب ها: پهپاد ، آمریکا ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.